[scheikunde] Berekenen [Ag+] bij het zichtbare EP

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Berekenen [Ag+] bij het zichtbare EP

Bij het Bepalen Cl- met AgNO3 moet ik enkele vragen oplossen maar bij één van de gegeven vragen geraak ik maar niet uit.

De vraag bevat het volgende:



Bereken de concentratie van de zilverionen bij het zichtbare EP als de concentratie van de chromaationen 4,86 . 10-3 bedraagt (Ksvan Ag2CrO4 = 1,91 . 10-2)


Ik vermoed dat ik de volgende formule zal moeten toepassen mits een één enkele omvorming naar [Ag+]:

Ks=[Ag2CrO4]/[Ag+]2.[CrO4-]

Ik bemerk zelf dat ik bijna alles van gegevens gekregen heb maar toch kan ik niet tot een berekend getal komen vermits ik niet echt in zie hoe je de [] van het zilverchromaat berekend, ook al lijkt met dit niet geheel moeilijk.

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Berekenen [Ag+] bij het zichtbare EP

Wel je moet werken met dat evenwicht maar dat is je fout,

Ks is het evenwicht van deze evenwichtsreactie:

AgCrO4 <-----> Ag+ + CrO4-

Stel nu de juiste evenwichtsbreuk op.

Let er wel op vaste stoffen komen daar niet in voor!

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Berekenen [Ag+] bij het zichtbare EP

Om de één of andere reden geraak ik er nog steeds niet uit.

Ik snap alles van het uitgevoerde labo en waarom je wat allemaal doet maar dan ik bij dergelijke bijkomende vragen en dan klap ik volledig toe.

Maar je weet dat de Ks gelijk is aan het ionenproduct wat dan eigenlijk het volgende zou moeten zijn:

Ks = [Ag+] . [CrO4-] met Ks = 1,91 . 10-2

maar volgens jou reactie wordt dit dan:

Ks = [Ag+]2 . [CrO4-] / [Ag2CrO4]

Maar moet je er dan uitgaan aan de hand van de reactie dat [Ag2CrO4] = [CrO4-]

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] Berekenen [Ag+] bij het zichtbare EP

In chemische evenwichten mag je alleen opgeloste stoffen en gassen schrijven. Vaste stoffen en vloeistoffen komen er niet in voor, omdat die geen effect hebben op het evenwicht. Omdat Ag2CrO4 niet opgelost is in water moet je het niet meenemen in je evenwicht. Alleen Ag+ en CrO42- zijn in oplossing, dus de uitdrukking voor evenwicht wordt:

Ks = [Ag+]2 [CrO42-]
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Berekenen [Ag+] bij het zichtbare EP

Jah dat klinkt plots heel logisch, al had ik hem al door moeten hebben bij het antwoord van jhullaert.

Bedankt voor het antwoorden van deze iet of wat gemakkelijk, vrijwel een uitermate basis vraag maar ik zag het echt niet meer terwijl dit geen probleem mocht zijn zeker nu niet in op het einde van het jaar.. Gelukkig is er zoiets als chemieforum.nl!

Dankje en voor zij die nog examens hebben, doe het nog goed!

Reageer