Neerslagreacties/Redoxreacties/

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Neerslagreacties/Redoxreacties/

Dag,

Ik zit nu in het vierde middelbaar ASO, 1u chemie in de week. Ik ben altijd al zwak geweest voor chemie, en vorig jaar was ik zelfs gebuisd. Dit jaar had ik met Pasen rond de 55%. Maar nu dit trimester kregen we maar 1 toets, en ik had 2/10. Niettegenstaande ik daar wel veel aan geleerd had :p

Nu, als ik geslaagd wil zijn voor chemie moet ik 18/30 halen op mijn examen.

Dit trimester gaat over alkanen, alkanolen, alkaanzuren...

De theorie lukt wel in het algemeen, maar ik zit telkens vast op: redoxreacties, neerslagreacties en gasreacties...

Is er iemand die dit op een simpele kan uitleggen aub?

Dank bij voorbaat

Berichten: 654

Re: Neerslagreacties/Redoxreacties/

Laten we beginnen met: wat begrijp je niet? Over het algemeen staan alkanen/alcoholen en carbonzuren niet in hetzelfde hoofdstuk als de reacties die je beschrijft.

Berichten: 2

Re: Neerslagreacties/Redoxreacties/

Bedankt voor je snelle reactie!

Hoofdstuk 5: Organische stoffen, maar daar versta ik ongeveer alles van want dat is het meest theoretisch

En dan Hoofdstuk 6: Reacties tussen ionen in een waterig milieu

En dan begint het met neerslagreacties, en we moeten van stoffen de ionenreactievergelijking en de stoffenreactievergelijking geven. Maar eigenlijk geraak ik niet verder dan de opgave...

Bv: Ba(OH)2 + CuSO4

Dan voor redoxreacties: ik weet dat als het oxidatiegetal stijgt, je oxidatie hebt, en andersom is het reductie. Maar hier geraak ik ook niet veel verder dan de opgave.

Bv: CuO + C

Ook begrijp ik na twee jaar nog altijd niet hoe je aan de oxidatiegetallen komt... ik weet wel dat je moet kijken in de tabel en dat de som 0 moet zijn, maarja, in mijn hoofd gaat het anders..

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Neerslagreacties/Redoxreacties/

Op je eerste vraag: Wat gebeurt er met die stoffen als je ze in water oplost? In het kort: die stoffen dissociëren (vallen uit elkaar), daarna kunnen ze terug hercombineren, maar in andere combinaties. Als één van de combinaties niet oplosbaar is, slaat die neer.

Oxidategetallen: de oxidatiegetallen van enkele stoffen moet je kennen, en de rest kan je dan afleiden uit te lading van het geheel. H is (bijna) altijd +I, O bijna altijd -II.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 164

Re: Neerslagreacties/Redoxreacties/

Oxidategetallen: de oxidatiegetallen van enkele stoffen moet je kennen, en de rest kan je dan afleiden uit te lading van het geheel. H is (bijna) altijd +I, O bijna altijd +II.
Naar mijn weten is het oxidatiegetal van O doorgaans 2- en niet 2+

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: Neerslagreacties/Redoxreacties/

Typhoner schreef: Oxidategetallen: de oxidatiegetallen van enkele stoffen moet je kennen, en de rest kan je dan afleiden uit te lading van het geheel. H is (bijna) altijd +I, O bijna altijd +II.
Naar mijn weten is het oxidatiegetal van O doorgaans 2- en niet 2+
Inderdaad

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Neerslagreacties/Redoxreacties/

Typhoner schreef: Oxidategetallen: de oxidatiegetallen van enkele stoffen moet je kennen, en de rest kan je dan afleiden uit te lading van het geheel. H is (bijna) altijd +I, O bijna altijd +II.
Naar mijn weten is het oxidatiegetal van O doorgaans 2- en niet 2+
ja natuurlijk, ik schreef te snel. :oops:
This is weird as hell. I approve.

Reageer