waterstof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 117

waterstof

Hoe komt men aan zuiver waterstof?

en is dit vloeibaar of kun je dit vloeibaar maken?

Berichten: 374

Re: waterstof

Misschien dat je hier wat kan vinden: http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_production

En die tweede vraag...

Is water vloeibaar of kun je dit vloeibaar maken?

Omdat nou te beantwoorden...

Berichten: 2.337

Re: waterstof

Er zijn verschillende methodes.

Een eenvoudige methode is door een metaal met een sterk zuur te laten reageren, je krijgt dan een zout en waterstofgas dat uit de oplossing bubbelt.

Industrieel maken ze waterstof door de zuur gekatalyseerde electrolyse van water. Je krijgt dan zuurstofgas en waterstofgas. Op laboratoriumschaal kan dit gedaan worden met behulp van het toestel van Hofmann.

Je kan dit natuurlijk vloeibaar maken. Door de druk te vergroten of door af te koelen. De waarden die bij deze processen horen kan je terugvinden in het fasediagram van waterstofgas.

Berichten: 117

Re: waterstof

Beste Nikos,

Beter lezen a.u.b.

Ik zeg niet water vloeibaar maken maar waterstof.

Natuurlijk is water vloeibaar.

Maar ik zeg waterstof omdat ik niet weet wat voor soort element het is.

Ik ging ervan uit dat het een gas is,dus om die reden vroeg ik of je het vloeibaar kon maken.

Berichten: 117

Re: waterstof

Nu lees ik dat water uit waterstof en zuurstof bestaat.

Theoretisch zou je bij verwijdering van de zuurstof zuiver waterstof overhouden?

Berichten: 157

Re: waterstof

je snapt niet wat nikos bedoeld. Water is niet vloeibaar. Dat ligt aan de temperatuur. Nooit van ijs gehoord? Dat is vast water. Dan heb je ook nog stoom, dat is water in gas vorm.

Vloeibaar is een fase die temperatuur en druk afhankelijk is. Je kan dus niet zeggen of waterstof een gas, vloeistof of vaste stof is.

Berichten: 541

Re: waterstof

Ik zal je dan helpen. Een gas kan vloeibaar gemaakt worden als je het maar koud genoeg maakt.

het smelpunt van waterstof ligt bij -259 graden het kookpunt bij -253 graden.

Zie dit linkje

Berichten: 117

Re: waterstof

ja je hebt gelijk ijs is vast, stoom is gas, maar in de volksmond denk je bij water aan datgene wat er uit de kraan komt.

Maar waar het mij vooral om gaat is dat waterstof een element is.

gewoon simpel water bestaat uit waterstof en zuurstof als je dus logischerwijs het zuurstof verwijdert zou je zuiver waterstof overhouden??

Berichten: 117

Re: waterstof

Bedankt voor de info vreggie

Berichten: 374

Re: waterstof

gewoon simpel water bestaat uit waterstof en zuurstof als je dus logischerwijs het zuurstof verwijdert zou je zuiver waterstof overhouden??
Als je de derde post gelezen had, had je je antwoord allang gehad.
Industrieel maken ze waterstof door de zuur gekatalyseerde electrolyse van water. Je krijgt dan zuurstofgas en waterstofgas. Op laboratoriumschaal kan dit gedaan worden met behulp van het toestel van Hofmann.
Daar staat je vraag ;) edit: nouja het antwoord op je vraag.

En tweede vraag van jou of waterstof vloeibaar is of niet hangt natuurlijk gewoon af van de druk en temperatuur. Net zoals water in vloeibaar water hetzelfde water is als in vast water(ijs)

En dan nog dit:
Maar waar het mij vooral om gaat is dat waterstof een element is.
Als het je om het element gaat heb je 1 atoom. En dat is niet het waterstof wat jij bedoelt want dat heeft twee waterstofatomen.

Berichten: 117

Re: waterstof

nikos niks persoonlijks hoor

Waar het mij om ging was 2 dingen:

Hoe krijg je zuiver waterstof,dus als element.

Aangezien ik er van uit ging dat dit een gas is, vroeg ik of je dit specifieke gas vloeibaar gemaakt kon worden.

Wat ik wel wist is dat gas in het algemeen vloeibaar gemaakt kon worden bij inderdaad druk en temp.verlaging.

Een metaal in zuivere toestand tref je in het dagelijks leven veel makkelijker aan dan waterstof.

Dus eigenlijk wat ik wil zeggen is dat ik vrij onbekend ben met het element waterstof zoals die staat genoteerd in het periodiek systeem.

Ik bedoel idd het waterstof van 1 atoom.

Als je een blokje zuiver ijzer(FE) hebt dan bestaat dit toch enkel en alleen uit ijzeratomen indien het een element betreft??

Of begrijp ik er nou geen moer van??

Forum is o.a. bedoeld om meer kennis van chemie te krijgen.

Dus ik vind dat je alles wat er in me kop komt moet kunnen vragen.

Berichten: 374

Re: waterstof

Over stoffen kun je niet zeggen of het een gas is of vloeibaar.

Dit is volledig afhankelijk van druk temperatuur.

Zo kun je niet zeggen dat water vloeibaar is. Want dit is alleen het geval bij een temperatuur tussen ongeveer 0 en 100 graden Celsius.

Het element waterstof is het waterstofatoom, 1 proton en een electron, het waterstofmolecuul bestaat uit 2 waterstof atomen.

Maar ik weet niet precies wat je kennis is want dit heeft allemaal veel te maken met quantum mechanica.

Berichten: 157

Re: waterstof

johnxl schreef:Waar het mij om ging was 2 dingen:

Hoe krijg je zuiver waterstof,dus als element.

Aangezien ik er van uit ging dat dit een gas is, vroeg ik of je dit specifieke gas vloeibaar gemaakt kon worden.

Wat ik wel wist is dat gas in het algemeen vloeibaar gemaakt kon worden bij inderdaad druk en temp.verlaging.
Ik denk toch dat je niet het atoom bedoeld, maar het molecuul, aangezien alleen bij moleculen over een fase wordt gesproken.

Waterstofgas bestaat namelijk uit 2 waterstofatomen (H2). Dit is ook wat vrij komt als je water splitst.

Net als zuurstof. Dat is O2.

Berichten: 65

Re: waterstof

Net als zuurstof. Dat is O2.
Bij waterstof denk ik meteen aan H en bij zuurstof denk ik aan O (de elementen dus), bij waterstofgas (of diwaterstof) en zuurstofgas (of dizuurstof) denk ik dan respectievelijk aan H2 en O2.

Ik denk dat er binnen de chemie hier geen discussie kan over zijn en dat de meesten deze naamgeving ook zo gebruiken om geen verwarring te veroorzaken. Uiteraard in de dagdagelijks spreektaal wordt bv O2 gewoon als zuurstof genoemd, maar ik denk dat op een chemieforum hier toch wel de puntjes op de i gezet mogen worden.

Dus als Johnxl zuiver waterstof, als element wil bekomen dan is dit quasi onmogelijk (zo ver mijn kennis hierover reikt). Als hij waterstofgas wil bekomen, dan is dit, zoals reeds eerder gezegd, redelijk gemakkelijk te maken met een Hoffman-toestel

Berichten: 157

Re: waterstof

hij stelt zijn vraag wel over waterstof, maar hij vraagt naar de fase hiervan. Vandaar dat ik er vanuit ga dat hij waterstofgas bedoelt ;)

Reageer