bioraffinage algen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

bioraffinage algen

Beste lezers,

Ik werk met algen. Op dit moment heb ik ruim 100 kg gedroogde algen (wilde mix van 3 soorten) en ik ben opzoek naar simpele methoden om de algen "open te breken" en de vrijkomende componenten in 3 fracties te scheiden, eiwitrijk, vetrijk en een restfractie (celwanden en hele cellen). Ik heb grote continu centrifuges (nu in gebruik voor de algenoogst) tot mijn beschikking om de fracties te scheiden maar heb nog geen effectieve methode om de inhoud van de algencellen te extraheren.

tips voor bruikbare methoden zijn welkom,

Art

Berichten: 254

Re: bioraffinage algen


Berichten: 2

Re: bioraffinage algen

Thanks Lucilius !! die DNA extractiemethoden voor macroalgen bevatten een paar bruikbare elementen.

Dit brengt me weer een stapje verder. ik werk vooral met groenalgen (scenedesmus, ankistrodesmus en pediastrum) maar de basis behanding met enzymen in een mix is een goede tip.

kreeg ook advies om helicase (darmenzymen wijngaardslak) en lyticase te proberen.

groetjes Art

Berichten: 254

Re: bioraffinage algen

Succes ermee.

Veel hangt idd af van de algen die je gebruikt, maar als je goed zoekt, vind je daar misschien een specifiek protocol voor.

Vergeet ook niet dat elk labo de protocollen op basis van try and error aanpast..

(een veel gebruikt protocol vind je trouwens hier: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111...218.x/abstract)

Reageer