resonantie v/e nitrogroep

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 23

resonantie v/e nitrogroep

Ok, ik ben in een hoofdstuk over resonantie(mesomerie) te weten gekomen dat een nitraatgroep (NO2)- resoneert tussen een dubbele binding tussen N en het eerste O atoom, en N en het tweede O atoom. Maar waarom bestaat er geen molecule die een dubbele binding heeft met allebei de O atomen? als ik de valentie-elektronen natel, is dit mogelijk. N heeft er 5 (2s2, 2p3). O heeft er 6. dus het totale aantal beschikbare elektronen is 17. Stel nu dat er 2 dubbel bindingen aanwezig zijn (8 elektronen in totaal) en elke zuurstof 2 vrije elektronenparen heeft (ook 8 elektronen in totaal), dan blijft er nog een elektron over voor stikstof, om te binden aan een ander systeem. Bovendien, ik dacht dat moleculevormen die meer inwendige ladingen vertoonden, minder meespeelden bij resonerende moleculen. Hiermee bedoel ik: Bij de vormen van NO2 waarbij er maar één dubbele binding voorkomt, is het stikstofatoom positief geladen, en het zuurstofatoom waarbij er geen dubbele binding voorkomt, is negatief geladen. Dus wordt toc de vorm gepreffereerd waarbij er het minste inwendige ladingen zijn=> NO2 met twee dubbele bindingen? waarom kan NO2 geen twee dubbele bindingen hebben? waar kijk ik over?

EDIT: Ligt dit aan de hybridisatie? Als ik de elektronen van stikstof natel, kom ik aan 2s2 2p3. Voor 3 sigma-bindingen te vormen, moet je 3 vrije elektronen hebben in een sp orbitaal. de enige manier (lijkt mij) is een 2sp3 orbitaal te vormen, met een elektronenpaar, en in de andere drie plaatsen vrije elektronen. maar dan heb je geen elektronen meer over in het p orbitaal. want dan is er uberhaupt geen p orbitaal meer. dus kan er géén dubbele binding gevormd worden? Help? kan het misschien zijn dat er een elektron van 2s2 gepromoveerd wordt naar 3s? hier heb ik echter nog nooit over gelezen. dan zou het kunnen dat je een 2sp2 orbitaal vormt met 3 vrije elektronen, voor sigmabindingen. dan heb je maar één vrij elektron in 2p. dit zou verklaren waarom je maar één dubbele binding hebt. maar dan zit je nog met het elektron in de 3s schil, moest ik gelijk hebben. Wat gebeurd hier dan mee?

Berichten: 157

Re: resonantie v/e nitrogroep

omdat een vrij elektronenpaar op de stikstof energetisch gunstiger is dan een enkel vrij electron.

Je zou anders een structuur krijgen dat lijkt op CO2 ofwel O=C=O (een lineaire structuur), maar dan zit je met het probleem dat er nog een vrij electron bij moet en dit kan niet, omdat 2 dubbele binden erg "stug" zijn.

en bij een 1 enkele en 1 dubbele O kan je wel een stuctuur maken nl deze:

Afbeelding

Berichten: 23

Re: resonantie v/e nitrogroep

en hoe zit het met mijn redenering van de hybridisatie? waar gaat dan dat 3s elektron naartoe? want dan zou het een 2sp2-hybridisatie zijn, met een p-orbitaal op overschot voor de dubbele binding. en dan nog een 3s orbitaal. vormen deze dan samen een vrij elektronenpaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: resonantie v/e nitrogroep

als je twee dubbele bindingen tussen O en N hebt, zit je met 10 elektronen in de buitenste schil van N. Dit is onmogelijk voor atomen in die periode (bij volgende perioden wel, want die hebben lege D-obitalen).
This is weird as hell. I approve.

Reageer