petroleum ether voor plantenextract. OPGELOST

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 5

petroleum ether voor plantenextract. OPGELOST

verwijderd ivm paranoide forumleden

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: petroleum ether voor plantenextract. OPGELOST

Neen, zeker niet geschikt, is giftig en er kan benzeen in zitten (en andere aromaten)

Berichten: 5

Re: petroleum ether voor plantenextract. OPGELOST

Neen, zeker niet geschikt, is giftig en er kan benzeen in zitten (en andere aromaten)
bedankt Echtepino,

bent u bekend met andere non polaire oplosmiddelen die wel geschikt zijn, en weet u of naphtha een andere vorm van PE is of volledig hetzelfde? Ik lees hierover conflicterende dingen op internet.

Berichten: 654

Re: petroleum ether voor plantenextract. OPGELOST

Nafta is nog sterker verontreinigd. De enige geschikte oplosmiddelen zijn oplosmiddelen die in zeer lage doses onschadelijk zijn, en dan vooral zeer zuiver. Het probleem is namelijk dat bij verdamping er vrijwel altijd een hoeveelheid van het oplosmiddel achter blijft.

Wat wil je extraheren?

Berichten: 5

Re: petroleum ether voor plantenextract. OPGELOST

wouterman schreef: Nafta is nog sterker verontreinigd. De enige geschikte oplosmiddelen zijn oplosmiddelen die in zeer lage doses onschadelijk zijn, en dan vooral zeer zuiver. Het probleem is namelijk dat bij verdamping er vrijwel altijd een hoeveelheid van het oplosmiddel achter blijft.

Wat wil je extraheren?
hallo wouterman,

dank voor je reactie.

het gaat om een KNIP door Beryllium

Welke zeer zuivere oplosmiddelen zouden denk je geschikt kunnen zijn?

Berichten: 654

Re: petroleum ether voor plantenextract. OPGELOST

Veelgebruikte oplosmdidelen in de voedselindustrie zijn koolstofdioxide, ethanol, ethylacetaat, diethylether, diisopropylether, propylglycol, zeer korte alkanen (methaan tot pentaan) en natuurlijk, niet te vergeten, water.

De metabolieten van deze stoffen, als ze nog aanwezig zouden zijn, zijn onschadelijk. Het vereist wel werken met variërende druk, van zeer lage tot zeer hoge temperaturen en zeer zuivere oplosmiddelen moeten worden gebruikt.

[offtopic]KNIP door Beryllium[/offtopic]

Berichten: 5

Re: petroleum ether voor plantenextract. OPGELOST

dank wouterman,

mag ik hieruit concluderen dat je het bijzonder moeilijk zo niet onmogelijk acht zonder de juiste apparatuur?

re: KNIP door Beryllium

Berichten: 654

Re: petroleum ether voor plantenextract. OPGELOST

mag ik hieruit concluderen dat je het bijzonder moeilijk zo niet onmogelijk acht zonder de juiste apparatuur?
Ik acht het op z'n minst moeilijk. Het is nooit onmogelijk, maar ik vermoed dat je andere zuiveringsstappen nodig zal hebben, waarbij je moet weten wat je andere verontreinigingen zijn. Puur een extractie zal niet werken. Ook omdat andere ongunstigere alkaloïden in het apolaire extract zullen komen. Als je niet weet wat die zijn, zal de stof zeer waarschijnlijk niet veilig te consumeren zijn.
re: KNIP door Beryllium
Akkoord, maar je snapt de terughoudendheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: petroleum ether voor plantenextract. OPGELOST

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Hee wacht even.

De stof in kwestie is een drug?

Conform de Algemene Regels hebben we dan toch een probleem:
Synthese's, zuiveren, isoleren of elke andere methode om drugs te verkrijgen worden niet besproken op het forum.
Maar de discussie over welk oplosmiddel voor een voedingstoepassing gebruikt kan worden is wel erg nuttig.

Daarom heb ik alle verwijzingen naar stof, direct of indirect, verwijderd. Dan kan het topic wat mij betreft open blijven (met de opmerking dat de keuze om risico's te nemen bij Unobtanium ligt).

Mocht in opvolgende posts weer over de stof in kwestie of de bron worden gesporken, dan volgt er wel een slot.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: petroleum ether voor plantenextract. OPGELOST

verwijderd ivm paranoide forumleden.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: petroleum ether voor plantenextract. OPGELOST

Hulp, informatie, verkoop of gelegenheid geven voor alles wat met het vervaardigen drugs te maken heeft (in welke vorm dan ook), is strafbaar. (KLPD bron). Ik heb dit hier al herhaaldelijk gemeld.

Verkoop van een oplosmiddel hiervoor is dus ook verboden als de verkoper weet waar het voor gebruikt gaat worden. Trek hieruit uw conclusie...

Berichten: 654

Re: petroleum ether voor plantenextract. OPGELOST

verwijderd ivm paranoide forumleden.
Dat is wel erg flauw. Naast dat het strafbaar is moet je begrijpen dat de chemie in het geheel al een boeman is in de ogen van vele mensen. Als je openlijk gaat discussiëren hoe je drugs moet isoleren, dan wordt dat er ook niet bepaald beter op.

Het is altijd een interessante discussie als het gaat over consumeerbare stoffen isoleren. Zodra het over psychoactieve stoffen gaat, is die discussie gelijk een stuk naargeestiger.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: petroleum ether voor plantenextract. OPGELOST

verwijderd ivm paranoide forumleden.
Jij wil je niet aan de wet houden, dus zijn wij paranoïde? Ik hoop echt dat je onder invloed bent als je met je vingertje gaat wijzen naar mensen, terwijl de fout bij jezelf zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: petroleum ether voor plantenextract. OPGELOST

8-)

Topic gesloten dan maar. Wat moet ik anders?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gesloten