chloor vervliegt?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

chloor vervliegt?

Hey iedereen,

Onlangs waren we thuis bezig over het drinken van kraantjeswater.

Ik geloofde niet dat je de chloorsmaak van dit water kon wegkrijgen door het water gewoon aan de lucht te laten staan. Chloor is toch behoorlijk oplosbaar in water dacht ik, waarom zou het dan gaan vervliegen uit het water?

Na wat opzoekwerk blijkt dat deze stelling inderdaad klopt. Chloor vervliegt uit water.

Een verklaring die mijn oplosbaarheidstheorie kan verwerpen, heb ik echter nog niet gevonden.

Wat zie ik juist over het hoofd?

Bedankt bij voorbaat :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: chloor vervliegt?

Oplossing van gassen is een evenwicht tussen het gas verdund in de gasfase, en het gas in oplossing. In de evenwichtsvergelijking spelen de partiële druk van het gas boven de oplossing en de concentratie van de oplossing beide een rol. Als de partiële druk van chloor in de lucht naar nul gaat (i.e. je laat het aan de vrije lucht buiten staan), gaat op den duur ook al het chloor uit de oplossing (als je water tenminste niet net zo snel verdampt).

Thermodynamisch ben je bij het zeer sterk verdunnen in de gasfase heel veel entropie aan het toevoegen. Daardoor wordt de oplossing relatief steeds minder gunstig.

Reageer