Airflow zuurkast

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 31

Airflow zuurkast

Naar aanleiding van het starten met me eerste job (in een minilabje waar de "R&D manager" is weggegaan) en ik hier met me geringe ervaring zit.. En niemand met een chemische achtergrond.. De volgende vraag.

Recent zijn de zuurkasten gekeurd en ook goed bevonden. Echter staat alleen wel een mega waterbad in die 3/4de van de zuurkast in beslag neemt..

Nu het volgende: hoe kan die zuurkast goedgekeurd worden terwijl ik vanuit school/stage altijd begrepen heb en op me stage moesten er altijd pootjes onder je lekbak staan om de airflow niet te beïnvloeden dat deze zuurkast goedgekeurd wordt?

Ik vind het een beetje tegenstrijdig dus heeft iemand een antwoord hierop.. Wil graag toch een beetje veilig werken :P

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Airflow zuurkast

niemand een ideetje?

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: Airflow zuurkast

Als het waterbad op pootjes staat kan de lucht er onderdoor. Wij hebben pootjes van ongeveer 20 cm onder het bad staan. Voor de veiligheid is het dus zeker aan te bevelen.

Berichten: 873

Re: Airflow zuurkast

hellokitty3,

Wij hebben hier een behoorlijk aantal zuurkasten waarbij er een aantal zijn die behoorlijk 'vol' staan met apparatuur. Een zuurkast staat nagenoeg helemaal vol met destructieapparatuur.

Jaarlijks worden hier de zuurkasten getest en de enige die van begin af aan problemen geeft is er een waar geen apparatuur in staat, hooguit wat glaswerk. En dat deze problemen geeft ligt niet aan wat er wel of niet in staat.

Feit blijft dat een lege zuurkast een utopie is en als je in een zuurkast werkt er altijd 'iets' in staat. Je moet er toch in werken en dan ontkom je er niet aan dat er glaswerk, apparatuur etc. in staat.

We hebben wel apparatuur op pootjes staan maar datis niet meer dan een enkele centimeter. De lucht kan er onderdoor en dat is voldoende.

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Airflow zuurkast

Als het waterbad op pootjes staat kan de lucht er onderdoor. Wij hebben pootjes van ongeveer 20 cm onder het bad staan. Voor de veiligheid is het dus zeker aan te bevelen.
Zo'n idee had ik ook maar tja hoe ga ik dat hier verantwoorden als die kasten toch zo zijn goedgekeurd.. Nou ja ga gewoon voor de overtuigingskracht :D

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Airflow zuurkast

We hebben wel apparatuur op pootjes staan maar datis niet meer dan een enkele centimeter. De lucht kan er onderdoor en dat is voldoende.
Nu kan de lucht er ook niet onderdoor dat is een beetje 't punt want dan vind er daar toch geen afzuiging plaats! Troep wat er verder instaat is gewoon giftig en aangezien ik nog een heel leventje voor me heb moet dat toch wel een beetje gezond blijven ;)

Berichten: 54

Re: Airflow zuurkast

Is dit niet een typisch geval van baat het niet dan schaadt het niet? gewoon op pootjes zetten zeker als dit eenvoudig kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Airflow zuurkast

Het feit dat er iets in de zuurkast staan dat geen pootjes heeft om de lucht eronder door te laten zegt niet dat de zuurkast niet afzuigt. Als het goed is gaat de flow van je zuurkast naar boven.

Berichten: 119

Re: Airflow zuurkast

steek een houte spatel in de fik en blaas he uit, loop met de smeulende spatel naar de desbetreffende zuurkast en houd deze ervoor, kijk wat de rook doet en je hebt al een goede indicatie van de werking van je afziuging. herhaal dit voor de hele breeddte van de zuurkast (dus ook waar het waterbad staat en als de rook naar binnen gezogen wordt heb je een idee van hoe dat er afgezogen wordt.

naar mijn ervaring hebben pootjes niet perse een beter effect.

maar iig succes

Berichten: 391

Re: Airflow zuurkast

Keuring van een zuurkast geldt voor de zuurkast zelf (voldoet de afzuigcapaciteit en werken de alarmsystemen).

Die keuring gaat niet over hoe de zuurkast gebruikt wordt.

Reageer