Polymeer oplosbaarheid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 53

Polymeer oplosbaarheid

Hallo chemie-freunden,

Ik ehb een speciaal polymeer gemaakt (zie figuur). Hij bevat ketongroepen aan de backbone met methylgroepen en OH-groepen met cyclopentadieen er tegenover als zijgroepen. Dit polymeer heeft de keuze uit twee oplosmiddelen die na de reactie aanwezig zijn: THF of H2O met wat NaOH er in.

Mijn grote vraag is: waar zal mijn polymeer in oplossen. En welke fase moet ik dus verder bewerken?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Polymeer oplosbaarheid

Eh, THF en water zijn toch mengbaar?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 53

Re: Polymeer oplosbaarheid

ohw bah, ja dat is ook zo.. heb het net nog ff snel getest...

Hmm dan moet ik gaan nadenken over hoe ik mijn polymeer goed ga scheiden van de rest...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Polymeer oplosbaarheid

:D

Tolueen een optie?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 53

Re: Polymeer oplosbaarheid

poef, ja op dit moment is alles een optie.. maar jij denkt dus dat het polymeer wel in non-polar oplost en niet in polar?

en dan scheiden met scheitrechter...

hmmm ja zou moeten werken dan.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Polymeer oplosbaarheid

Je polymeer is apolairder dan je op het 1e gezicht zou zeggen. ;) En tolueen polairder.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Polymeer oplosbaarheid

Inderdaad... het monomeer is misschien wel licht polair, maar onderschat het effect van de polymerisatie niet. Ik denk dat tolueen een hele goede optie zou zijn om te proberen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 53

Re: Polymeer oplosbaarheid

ik houd jullie op de hoogte :)

Bedankt, voor nu

Berichten: 89

Re: Polymeer oplosbaarheid

Als een apolair oplosmiddel niet helemaal goed werkt zou je eventueel ook een bipolair oplosmiddel kunnen gebruiken als octanol of water met een schoon detergent (geen afwasmiddel i.v.m. toegevoegde stoffen).

Berichten: 53

Re: Polymeer oplosbaarheid

Nog even terugkomend op voorgaande:

met het scheiden mbv Tolueen werd geimpliceerd dat mijn polymeer niet of slecht zou moeten oplossen in THF (klopt deze conclusie ?)

Ik voer deze reactie juist uit met THF als oplosmiddel voor het reagent: polyketon

Dus als het product niet oplosbaar is in THF/water, dan zou ik het toch gewoon moeten kunnen filtreren en naspoelen met THF en water ?

Berichten: 53

Re: Polymeer oplosbaarheid

...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Polymeer oplosbaarheid

Even denken.

Tolueen en THF zijn niet mengbaar; dus, als je polymeer redelijk in tolueen oplost (wat overigens nog een gok blijft totdat je het hebt geprobeerd) zou je met THF niet al te veel verlies moeten hebben.

De filtreerstap lijkt dan logisch. Maar ik zou het even proberen...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 53

Re: Polymeer oplosbaarheid

Aangezien mijn produt slecht oplosbaar moet zijn in water heb ik mijn reactiemengsel aan een sloot water toegevoegd. Nu wil ik dat filtreren om mijn reactieproduct er te isoleren, maar het gaat niet !

Er is ongeveer 5 ml water met ongereageerd reactant door het filter gegaan en daar houd het dan mee op. En dan moet ik dus nog ongeveer een liter :P

Iemand tips hiervoor ? En ja.. ik gebruik natuurlijk een vacuum.

Reageer