Uraniumerts

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 16

Uraniumerts

Ik zit met een vraagje

Ik heb op internet gezien dat ze op een site uraniumerts verkopen. Ik vroeg me af, is dit gevaarlijk omdat er natuurlijk wel radioactieve straling van af komt.

http://unitednuclear.com/index.php?main_pa...x&cPath=2_4

Verder vraag ik me nog iets af. Op deze site staat dat er bij uraniumerts alleen beta en gamma straling vanaf komt. Maar ik dacht juist dat alle isotopen van uranium altijd alleen alfa straling vrij komt.

Wie kan mijn vraag beantwoorden

Alvast bedankt.

Berichten: 119

Re: Uraniumerts

Het spijt me dat ik offtopic ben, maar ben ik de enige die het niet normaal vind dat je zo'n dingen online kan bestellen?

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Uraniumerts

Cartharttguy: Het is vrij 'normaal' onder mineralogen om radioactieve mineralen te hebben. Meestal is dat in kleine hoeveelheden, niets mis mee.

Bart1984: Uraniumerts is heel iets anders dan isotopen.

Berichten: 3.145

Re: Uraniumerts

Het spijt me dat ik offtopic ben, maar ben ik de enige die het niet normaal vind dat je zo'n dingen online kan bestellen?
Dit lijkt mij een reactie vanuit angst voor het onbekende en het niet echt goed paraat hebben van kennis. Uranium is maar zeer zwak radioaktief (halfwaardetijd ca. 4,5 miljard jaar) en chemisch gezien is het beduidend minder giftig dan lood (hoewel nog steeds wel giftig). Je kunt dus inderdaad hier en daar nog aan uranium-houdende materialen komen. Ik heb het opgezocht en als particulier mag je zelfs 3 kg (!!) verarmd of natuurlijk, maar geen verrijkt uranium in je bezit hebben. In de praktijk is er natuurlijk geen enkele particulier die zoveel uranium in huis heeft, een sample van een paar gram is al heel aardig.

Tegenwoordig is alleen nog maar aan verarmde materialen te komen, welke nog minder radioaktief zijn dan de natuurlijke materialen en waar de strategisch gevoelige isotopen (U234 en U235 te gebruiken voor nucleaire toepassingen) uitgehaald zijn. Maar zelfs als je natuurlijk uranium hebt, dan is het HEEL moeilijk om de U235 er uit te halen, er zijn maar een paar landen in de wereld die daarvoor de technologie hebben (o.a. Nederland, Urenco in Almelo).

U238 is het meest voorkomende isotoop (99,3% in natuurlijk uranium) en dat is heel zwak radioaktief en geeft alpha straling af. Tegenwoordig is dit de enige isotoop die je als particulier in samples kunt krijgen (zelf heb ik een heel fraai sample van 2 gram verarmd uranylnitraat, een heel mooi display item, fluorescerend in zonlicht en onder UV-licht, minder gevaarlijk dan loodverbindingen) en ik denk dat zelfs voor bedrijven dit de enige isotoop is waar ze aan kunnen komen. U238 heeft geen nucleaire toepassingen. Alle andere isotopen zijn strategisch materiaal en zeer strict gereguleerd.

Je kunt zelfs speciale knikkers kopen die een paar procent uranium bevatten:

http://www.blacklightworld.com/Uranium_Marbles.htm

Leuke gadgets om mee te spelen, maar niet gevaarlijk. In deze vorm is het fluorescent, net als uranylnitraat.

Berichten: 119

Re: Uraniumerts

Dank u Woelen.

Ik sprak inderdaad niet uit kennis, want inzake radioactief materiaal is m'n kennis 0. Mijn reactie was dan ook bedoeld om extra uitleg te krijgen ivm het onderwerp. Wat ik nu dus van u kreeg.

Inderdaad, na wat meer opzoekingswerk vond ik dat je ongeveer 2 500 000 kg uranium nodig hebt om een te beginnen aan een atoombom. (Bron)

U238 is dus 'vrij' verkrijgbaar. En hoe slaat u (of enig ander chemicus thuis) dit op? Of is de kans nihil dat je stralingsziekte krijgt van deze isotoop?

Nogmaals bedankt voor u uitleg

Mathias

Berichten: 3.145

Re: Uraniumerts

Van deze isotoop krijg je geen stralingsziekte. Ik heb dat sample van 2 gram in een klein glazen display-vial en daar komt geen straling door heen (er is maar heel weinig straling en dat beetje straling dat er is gaat slechts 0,1 mm diep in glas en slechts zo'n 25 mm in lucht). Alleen als je stof van onoplosbare uraniumverbindingen (bijv. fijne splinters of stof van een sample van uraniumerts als je daarin gaat boren of daarop gaat hameren) inademt, dan kan zo'n stofdeeltje blijven zitten in je longen en daar in de loop der jaren locaal schade aanrichten. Maar goed, je bent ook een oen als je zit te boren of zo in een sample van uraniumerts.

Met uranium moet je meer letten op de chemische giftigheid dan op straling. Dus je moet er mee omgaan zoals met iedere andere giftige stof.

Dat sample dat ik heb (echte grootte van miniatuur potje: ca. 3 cm hoog) ziet er wel heel fraai uit:

Afbeelding

en helemaal in de buurt van een blacklight:

Afbeelding

Dat licht-effect heeft helemaal niks met radioactiviteit te maken, dat is gewoon een eigenschap van zgn. uranyl ionen, UO22+. Deze ionen komen ook voor in die zgn. uranium knikkers die ik in een eerdere link had gepost, maar dan als silicaat i.p.v. nitraat. Er zijn vele andere stoffen die licht geven onder blacklight.

Het sample dat ik heb is oplosbaar in water en dat is een voordeel vanuit radiologisch opzicht. Deze stof vervloeit snel en lost snel op, dus dit blijft niet op 1 plek zitten om daar voor lange tijd schade aan te kunnen richten. Chemisch gezien is die oplosbaarheid juist weer een nadeel, want deze oplosbare stof is giftiger dan een onoplosbaar silicaat. Gewoon dus in het potje houden en er niet mee rommelen ;)

Die enorme hoeveelheid uraniumerts die nodig is voor maken van een atoombom is omdat je verrijkt uranium nodig hebt. Met een paar duizend kilo natuurlijk uranium heb je nog geen bom, je moet de U235 isotoop er uit halen en dat is een technisch UITERMATE geavanceerd procede, niet iets voor in je thuislabje of je garage :P

Berichten: 723

Re: Uraniumerts

Uranium (verarmd dus) wordt ook gebruikt voor het panseren van wapels of het maken van bepaalde munitie...

Berichten: 3.145

Re: Uraniumerts

Dat is vanwege specifieke mechanische eigenschappen van het metaal die handig is in munitie (hoge doordringbaarheid in andere materialen). Wereldwijd wordt er naarstig gezocht naar toepassingen van verarmd uranium. Er is nl. een enorm overschot van dit metaal. Voor iedere kilo verrijkt uranium blijven er vele honderden kilo's verarmd uranium over. Dit metaal wordt maar weinig toegepast omdat het niet corrosiebestendig is en toch wel zo giftig is dat het niet in grote hoeveelheden in het milieu mag komen. Kleine hoeveelheden vinden toepassing in de bioresearch als stain (uranylnitraat en uranylacetaat), maar die toepassing is veel te klein om al dat uranium zinvol in te kunnen zetten.

Lood is veel giftiger dan uranium, maar dat heeft ook unieke eigenschappen (zacht, corrosiebestendig, eenvoudig te verwerken) die het ondanks zijn giftigheid toch nog steeds heel populair maakt in bijv. de bouw.

Berichten: 119

Re: Uraniumerts

als je een geigerteller koopt kun je in duitsland in bij een oude mijn gewoon uraniumerts in 'het wild' :P vinden.

Berichten: 3.145

Re: Uraniumerts

Daar heb ik wel meer over gelezen. Op sciencemadness zijn mensen die op die manier pitchblende (hoofdzakelijk uranium oxide) hebben gevonden.

Reageer