massabepaling ijzerammonium sulfaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

massabepaling ijzerammonium sulfaat

Hallo!

Ik heb volgende week een belangrijke herkansing, die ik zo goed mogelijk voor wil bereiden. De proefbeschrijving die ik heb is dit:

bepaling van een massa ijzerammonium

sulfaat spectroscopisch op 1% nauwkeurig.

zelf snap ik niet hoe ik dit moet interpreteren.. krijg ik dus een mengsel en moet ik het massapercentage ijzerammoniumsulfaat gaan bepalen met behulp van een spectrometer? zo ja, hoe pak ik dat aan? ik weet nog dat ik veel standaardoplossingen heb moeten maken toen ik met spectrometers moest werken, dus dat zal ook wel weer moeten, en dan bepaal ik daarvan de verschillende absorpties, en dan..?

Bij voorbaat vele malen dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: massabepaling ijzerammonium sulfaat

Inderdaad, ik denk dat de juiste eerste stap is om een ijklijn te maken om te bepalen (via de wet van Lambert-Beer) wat de absorptiecoefficient is. Dan kun je a.d.h.v. absorptie van je monster gaan uitrekenen wat de concentratie is.

Oh ja: denk aan het risico van zelfabsorptie, dus controleer of je je monster niet nog eens moet verdunnen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: massabepaling ijzerammonium sulfaat

Nou kijk, uiteindelijk krijg je een lineair verband tussen extinctie en concentratie. Je kunt hier met excel een formule uithalen in de vorm van y = ax+b. B is je asafsnede, a je molaire extinctiecoëfficient als je werkt met een cuvetgrootte van 1 cm. y is de extinctie.

Je bent in feite dit in een formule aan het gieten wanneer L = 1:

A = ε * c * L + blanco

y = a * x + b

Straks krijg je uit je monster alleen een extinctie, met de gevonden formule reken je die terug naar een concentratie.

Mocht je dit niet gehad hebben: een blanco maak je op dezelfde manier als waarop je een monster zou voorbereiden, er zit alleen niet de te meten stof in. Je bepaalt hiermee dus de invloed van alle andere stoffen op de extinctie.

Berichten: 7

Re: massabepaling ijzerammonium sulfaat

Oke, dank je wel! en in y=ax+b is x dus de concentratie van de stof die je wilt weten? maar in wat voor eenheden gaat dat dan? in wat voor eenheid gaat extinctie eigenlijk?

En wat is een goede site om stofeigenschappen na te gaan? ik moet ijzer ammonium sulfaat zo goed mogelijk nagaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: massabepaling ijzerammonium sulfaat

x is in die lineaire vergelijking inderdaad je concentratie. Extinctie is een dimensieloos getal. Om die reden is de eenheid van molaire extinctiecoëfficient ook l/mol*cm.

Kijk maar: l/(mol*cm) * cm * mol/l = (l*cm*mol)/(mol*cm*l) = 1/1 = 1. Geen dimensie meer dus.

Dit is geen chemie meer, maar simpele algebra, in de trant van x * 1/x = x/x = 1

Reageer