wiskunde in chemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8

wiskunde in chemie

hallo ik heb een beetje rond gesnuffeld op het forum en hoewel ik geen chemie op school gekregen heb voel ik mij er goed bij

er is één ding die echter moeilijk blijft ik heb de wiskundige achtergrond blijkbaar niet en ik versta nooit welke of waar ik die kan vinden

ik doe ook aan zelf studie dus als jullie tips hebben over een richting in de welke ik kan gaan om verder te geraken is dat altijd welkom

:D al bedankt voor eventuele reacties groetjes Lynn

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: wiskunde in chemie

Het ligt er natuurlijk aan op welk niveau je chemie gaat doen, maar i.h.a. heb je geen zware wiskunde nodig om een beetje chemie te kunnen begrijpen.

Er zijn natuurlijk wel chemische onderwerpen waar, als je je er echt in gaat verdiepen, de wiskunde méér is dan de scheikunde, maar gewoon middelbare schoolniveau is echt al heel wat ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 8

Re: wiskunde in chemie

welke soort wiskunde dan wel

ik zit momenteel in de subatomaire deeltjes

ik dacht van bij het kleins mogelijke te beginnen om dan van anorganisch chemie naar organisch chemie, biologie en uiteindelijk fysica te gaan

er is geen tijd op deze studie geplaatst dus ik ben ergens begonnen.

Berichten: 654

Re: wiskunde in chemie

Wiskunde? Ik heb op mijn opleiding HBO Chemistry (Organische Chemie, R&D) welgeteld 3 maanden wat echte wiskunde gehad. Voor de rest nog wat statistiek en wat thermodynamica, maar dat is gewoon middelbare school-nivaeu.

Anorganisce chemie is als opleiding veel wiskundiger dan organische chemie. De wiskunde die ik heb gehad was eigenlijk alleen voor analytische chemie en procestechnologie. Natuurkunde (fysica) is héél erg wiskundig.

Berichten: 723

Re: wiskunde in chemie

Chemie is een van de weinige wetenschappelijke takken waarin een grote wiskundige kennis niet vereist is (tenzij je de natuurkundige chemie gaat besturen). Een wiskundige basis is echter binnen de wetenschap zeer handig!

Berichten: 86

Re: wiskunde in chemie

Maar het niveau van de eerstejaars wiskunde aan de universiteit is behoorlijk hoog. Daar moet je niet in vergissen. (zoals ik gedaan heb)

Berichten: 3.145

Re: wiskunde in chemie

ysthara schreef: ik zit momenteel in de subatomaire deeltjes
Dit is iets waarvoor je heel veel wiskunde nodig hebt. Zelf heb ik echt heel veel wiskunde gehad ter ondersteuning van deeltjes fysica. Het gaat hierbij om zaken als

- partiele differentiaalvergelijkingen

- Hamiltoniaanse systemen

- eigenwaarden van oneindigdimensionale systemen (een partiele differentiaalvergelijking kun je zien als een oneindig dimensionaal stelsel van gewone differntiaal vergelijkingen)

- operatoren en eigenwaarden daarvan.

Om dit soort wiskunde te kunnen doen heb je een degelijke basis nodig in de calculus en (lineaire) algebra.

Voor algemene chemie is dit zeker niet nodig, maar in de deeltjesfysica, zoals subatomaire deeltjes, dan ontkom je eigenlijk niet aan een flink stuk van bovengenoemde wiskunde als je iets serieuzer daar mee bezig wilt.

Berichten: 16

Re: wiskunde in chemie

Ik zit er ook over te denken om volgend jaar te beginnen met een studie scheikunde, maar de wiskunde brengt me telkens weer aan het twijfelen. Ik kan goed meekomen met de bétavakken, behalve met wiskunde, daar moet ik hard werken voor een zesje.

Het is niet zo dat ik de stof totaal niet begrijp, maar ik moet er wel meer dan gemiddeld m'n best voor doen.

Is het dan wel verstandig om een studie als scheikunde te kiezen?

Berichten: 654

Re: wiskunde in chemie

Voor de duidelijkheid, ik heb mijn opleiding (zie boven) met een gemiddelde van een 7.5 afgesloten. Dit, terwijl ik voor wiskunde nooit hoger heb gehaald dan een 6. Natuurlijk krijg je wel wat wiskunde, maar dat is zeker niet heel erg moeilijk.

Berichten: 16

Re: wiskunde in chemie

Jawel, maar jij hebt een HBO studie, ik wil het op een universiteit gaan doen. Gruson is daar niet zo positief over, zie z'n post.

Ik wil me niet in een studie storten om er vervolgens achter te komen dat ik het niet aankan qua niveau.

Berichten: 2.337

Re: wiskunde in chemie

Gruson duid op de opleiding wiskunde op de uni. Niet scheikunde.

Om door de opleiding wiskunde te raken moet je minstens een half wiskunde genie zijn.

Weet niet hoe het in Nederland is maar in België, kom je met 4 uur wiskunde in het middelbaar net iets tekort voor de opleiding chemie.

Berichten: 86

Re: wiskunde in chemie

Sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoelde de eerstejaars wiskunde die je als scheikunde student krijgt (aan de UU). Ik heb voor mijn centraal eindexamen een 4 gehaald, en gemiddeld stond ik een 5 eindcijfer voor wiskunde. In mijn eerste jaar heb ik niet veel wiskundecollege (en werkcollege) gevolgd, waardoor ik het niet haalde. Maar ik ben nu verder, en de wiskunde is ook voor mij te halen. Als je maar goed hoor/werkcolleges volgt, en als je het daar niet mee redt bijles nemen. De wiskunde is van een redelijk hoog niveau, maar de wiskunde die je bij andere vakken nodig hebt (fysische chemie, quantumchemie) worden daar ook uitstekend uitgelegd. Het is te halen maar het kost wel wat moeite. Maarja, wat kost geen moeite in het leven. Het belangrijkste is dat je het geheel van de opleiding leuk vindt. Dan kom je wel door de wiskunde heen.

Berichten: 16

Re: wiskunde in chemie

Ah, dank je, dat schept duidelijkheid. Als je niet bij de colleges bent dan is het inderdaad geen wonder dat je het niet haalt. Dan zal ik maar flink aan het werk moeten.

Berichten: 723

Re: wiskunde in chemie

Je moet je niet laten afschrikken voor de wiskunde. Je haalt dan mss wel een her-examen, maar daarvoor een richting niet kiezen zou ik niet doen. Heb in het middelbaar altijd maar 2 uur wiskunde gedaan en heb mits oefening op dat vlak in het hoger nog 'vrij ver' geschopt, zodus...

Berichten: 8

Re: wiskunde in chemie

bedankt allemaal ik zal mijn wiskundige kennis eens na kijken

en dan terug over gaan met chemie

Reageer