[scheikunde] Systematische naam

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[scheikunde] Systematische naam

Beste allemaal,

Ik dacht het helemaal onder de knie te hebben, maar dit vind ik raar.

Afbeelding

Ze zeggen dat dit 2-Ethyl-1-hexanol, maar de langste keten is toch 7, dus heptaan met als zijketen CH2OH op de 3e positie?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Systematische naam

Ik denk dat de OH groep hier prioriteit heeft.

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Systematische naam

Ja dat klopt, maar houdt dat in dat je dan de lengte van de keten mag negeren? Aan de andere kant zou ik niet weten wat de naam moet worden wanneer je hetpaan als langste keten neemt.

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Systematische naam

Dat zou dan 3-(methanol)heptaan worden maar dit is dus fout de OH heeft voorang.

Als er onderaan een functionele groep zou zijn met hogere prioriteit dan moet je wel de (methanol) als groep zien.

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Systematische naam

Ok, maar metanol heeft toch CH3OH? Hier staat CH2OH, dus is de naam sowieso niet methanol (afgezien van 't feit dat hier niet spraken is van methanol).

Re: [scheikunde] Systematische naam

2-hydroxymethyl-heptaan.

Lang geleden dat ik met organische naamgeving heb gewerkt maar dit zou korrekt moeten zijn.

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Systematische naam

Ja inderdaad hydroxymethyl is beter.

Is dan ook tri(hydroxethyl)amine beter dan triethanolamine?

EDIT: Ik heb het even uitgestest en ethanol of methanol gebruik je als de andere groep geen hogere prioriteit heeft. De rest wordt dan als substituenten aangegeven.

Bijv: 1-(2-nitrophenyl)ethanol

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] Systematische naam

AFAIK moet de groep met de grootste prioriteit de uitgang van de naam bepalen, en geldt de langste keten met de groep op. Het is dus een hexanol met een ethylsubstitituent.

EDIT: Chemdraw beweert 2-ethylhexan-1-ol, wat dus op hetzelfde neerkomt. In het Nederlands is dat dan 2-ethyl-1-hexanol.

EDIT2: In de praktijk luistert naamgeving nooit zo heel er nauw. Organische chemici zijn vaak nogal creatief in het benoemen van moleculen. Verder zijn triviale namen heilig.
This is weird as hell. I approve.

Reageer