euh

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

euh

een andere kleine vraag kan je eigenlijk chemie leren zonder er voor naar school te gaan

ik formuleer het anders is het mogelijk een zeker niveau te behalen in chemie door zelf studie

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: euh

je kan door zelfstudie natuurlijk kennis opdoen maar het verschil met het volgen van een opleiding is dat de kennis die je opbouwt ook wordt vastgelegd in de vorm van je diploma.

Ik weet niet wat je precies wil gaan doen met het niveau van je kennis?

Berichten: 2.337

Re: euh

Tuurlijk kan dat en het hangt natuurlijk af van hoe ambitieus je bent hoe snel je leert.

In zelfstudie kan je veel sneller leren dan in een opleiding, maar de manier waarop je je kennis opbouwt is wel totaal anders. Bij een opleiding krijg je alles stap voor stap voorgeschoteld waardoor je een degelijke basis opbouwt, met weinig gaten in je kennis. Het diploma is natuurlijk ook handig als je met je kennis aan de slag wilt gaan.

Bij zelfstudie lees je veel verschillende dingen, de eerste keer onthou je er niet veel van de 2de keer dat je het onderwerp tegenkomt blijft er al wat hangen en de derde keer snap je het echt helemaal en kan je het zelf gaan toepassen. Maar toch is en blijft het een gatenkaas waarbij je soms heel moeilijke specifieke dingen zal leren en dan later eenvoudige basisdingen nog voor de eerste keer zal tegenkomen.

Persoonlijk combineer ik de twee, sinds drie jaar studeer ik chemie in zelfstudie.

Eerst algemene chemie en nu specifiek organische chemie en dan meer specifiek gericht naar de organische synthese. Voor organische zit ik nu 2 jaar voor, dat heeft zo zijn voordelen aangezien ik weinig tijd moet steken in die vakken en dan tijd over heb om extra aandacht te geven aan andere vakken waar je ook jammer genoeg door moet om je diploma te halen, maar een hoger punten aantal haal je daar niet door integendeel zelfs.

Ik laat als het ware de opleiding de gaten in mijn kennis opvullen.

Met zuiver zelfstudie kan je natuurlijk wel dingen doen. Bij anorgansiche kan je thuis de theorie omzetten in de praktijk, veel leden hier op chemieforum hebben met de jaren een heus hobbylabo uitgebouwd met heel wat professioneel materiaal. Voor organische chemie is dat al moeilijker omdat je moeilijk aan de stoffen kan komen, veiligheidsmaatregelen vaak strenger zijn (zuurkast enzo) en je natuurlijk altijd kan opgepakt worden omdat men vermoed dat je drugs aan het maken bent. (is al gebeurd)

Reageer