Bufferoplossing

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 25

Bufferoplossing

Hallo,

Ik heb een probleempje in verband met de berekening van de samenstelling van een bufferoplossing voor 1 liter. Je hebt namelijk de pH van de buffer gegeven en de base: fenylguanidine met zijn K(b) waarde en ook de totale concentratie van zuur en buffer.

-K(b) zet je eerst om in K(a) via pK(a) + pK(b) = 14. Hieruit kan je dus de pK(a) afleiden.

- forumule Henderson-Hasselbalch-vergelijking:

pH = pK(a) + log (Ba)/(Zu)

Hier uit kan je de de waarde log (Ba)/(Zu) berekenen en ook de concentraties van (Ba) en (Zu) (je hebt namelijk de totale concentratie gegeven).

-Het aantal mol kan je berekenen en dus ook de massa van elke stof die je nodig hebt.

Nu snap ik niet waarom zomaar de concentraties van (Ba) en (Zu) mogen gebruikt worden om de massa's te berekenen. Dit zijn toch de evenwichtsconcentraties en niet de initiele concentraties? De formule van Henderson wordt toch opgesteld via de evenwichtsconcentraties..

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Bufferoplossing

Je moet beseffen dat hier een benadering inzit. HH geldt voor een zwak zuur/base en zijn zout.

Beschouw het zwak zuur HA met een zekere Ka en pKa, dan zal het volgende evenwicht optreden:

HA <=> H+ + A-

Je hebt ook het zout MA, we kunnen aannemen dat een zout volledig dissocieert:

MA -> M+ + A-

Benadering1: HA is een zwak zuur, het evenwicht ligt sterk naar links toe

Benadering2: MA splitst volledig, maak A- extra bij aan en duwt het evenwicht nog verder naar links voor HA.

We kunnen dus stellen: dat [A-] =~ Concentratie MA en [HA] =~ concentratie HA

Uit Ka = [A-][H+]/[HA]

volgt dan

Ka =~ CMA[H+]/[CHA]

en dan krijg je de HH-vergelijking. De benadering wordt pas goed bij een zeer zwak zuur/base en ong. gelijke concentraties.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 25

Re: Bufferoplossing

Ok ik denk dat ik het begrijp! Dus de initiele concentratie van je zuur gaat zo weing veranderen dat het bij "benadering" gelijk is aan de evenwichtsconcentratie van dit zuur. Dit komt omdat je evenwicht zover naar links is, dus eigenlijk bijna een onmogelijke reactie zodat er weinig aan de initiele concentratie verandert. Dit kan dus enkel wanneer je een zwakke base/zuur met een zout hebt. Dit zout dissociert dan in een van de reactieproducten van de evenwichtsreactie, dit zorgt nog voor de extra push naar links. Hoop dat ik het begrijp..

In ieder geval bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Bufferoplossing

jackisback schreef: Ok ik denk dat ik het begrijp! Dus de initiele concentratie van je zuur gaat zo weing veranderen dat het bij "benadering" gelijk is aan de evenwichtsconcentratie van dit zuur. Dit komt omdat je evenwicht zover naar links is, dus eigenlijk bijna een onmogelijke reactie zodat er weinig aan de initiele concentratie verandert. Dit kan dus enkel wanneer je een zwakke base/zuur met een zout hebt. Dit zout dissociert dan in een van de reactieproducten van de evenwichtsreactie, dit zorgt nog voor de extra push naar links. Hoop dat ik het begrijp..

In ieder geval bedankt!
inderdaad, je hebt dat goed begrepen ;)

Dat is het slimme aan de vergelijking; de evenwichtsvergelijking omvormen is triviaal, maar de juiste benadering maken zorgt voor een praktisch toepasbaar iets.
This is weird as hell. I approve.

Reageer