gezichtsbedrog

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 12

gezichtsbedrog

Hoi!

Ik moet binnenkort voor mijn pws en proef doen.. Het moet een proef zijn waarbij je gezichtsbedrog duidelijk maakt bij mensen..

Nu kan ik wel een gezichtsbedrog plaatje laten zien aan die mensen, maar je kan dan verder nix aantonen..

Nu was mijn vraag, weten jullie nog een goede proef die ik kan uitvoeren met mensen en waarbij je ook duidelijk iets kan aantonen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: gezichtsbedrog

Ik weet niet precies wat jij aantonen noemt. Maar gezichtsbedrog is in feite hersenbedrog. In dit kader bestaat er een tolletje, bestaande uit een gele cirkel met een diameter van een centimeter of tien. Hierop staan een tweetal spiralen getekend. Als je naar de draaiende tol kijkt, "zien" je hersens lijnen in het niets verdwijnen. Je hersens vinden dat dat niet kan, en proberen dit te compenseren, door te proberen het beeld stil te zetten. Kijk je na een seconde of tien tolkijken in je handpalm, dan staan de lijnen (in je handpalm) ineens weer stil. Het compensatieproces is echter nog aan de gang, en nou lijkt het ineens net of je een gat in je hand hebt, waarin alle lijnen verdwijnen. :roll: (een ruitjespapier na de tol geeft ook hele fraaie effecten)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: gezichtsbedrog

Kijk naar het kruis in het midden in onderstaand plaatje, dan zie je een draaiende groene stip verschijnen die niet bestaat :roll:

Afbeelding

En hier een site met een heleboel fraaie voorbeelden!

http://www.skytopia.com/project/illusion/illusion.html
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 8

Re: gezichtsbedrog

Neem een illusie, bijvoorbeeld de Titchener Circles illusie (waar twee cirkles van gelijke grootte in twee ringen van cirkels van verschillende grootte wordt getoond). Schrijf nu een computer programmaatje waarin iemand de grootte van een van de middelste cirkels kan veranderen. Geef je proefpersoon de taak de grootte van de cirkel zo in te stellen dat deze even groot lijkt als de andere middelste cirkel. Vervolgens bepaal je hoe groot de cirkels werkelijk zijn. Dit geeft dan een maat van de grootte van de illusie.

Reageer