o-,p-richter

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 24

o-,p-richter

Hallo, weet iemand misschien hoe je weet dat een hydroxylgroep een o-,-p- richter is en geen m-richter.

Alvast bedankt voor uw hulp.

Berichten: 24

Re: o-,p-richter

ho sorry deze vraag ik heb ik per abuis 2 keer gesteld

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Dubbelpost verwijderd.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 2.337

Re: o-,p-richter

Wel als je fenol tekent, en dan teken je een pijltje van een elektronenpaar aan zuurstof naar de binding met je benzeen ring en van de binding die aan dat koolstof atoom ligt naar de koolstof daarnaast (de o-plaats). Krijg je daar een negatieve lading waar elektrofielen graag op aanvallen.

Teken je nu een pijltje van dit elektronen paar naar de binding daarnaast en van de naburige dubbele binding naar het koolstof atoom daarnaast (p-plaats) dan krijg je daar die negatieve lading.

Wat de zuurstof dus eigenlijk doet is een elektronenpaar aan de ring doneren waardoor die stijgt in elektronen dichtheid. Een metarichter zuigt elektronen.

Vergeet niet de postieve lading op je zuurstof aan te duiden! (Dit is tevens de reden waarom fenol zo zuur is)

Berichten: 24

Re: o-,p-richter

een tekening zou deze uitleg kunnen ondersteunen weet jij hoe ik deze kan maken

Berichten: 2.337

Re: o-,p-richter

Pen en papier :P

Als je het op een moderne manier wil doen bestaan er gratis chemie tekenprogramma's zoals chemsketch. Vergt wel enige oefening voor je er deftig mee aan de slag kan.

Je kan ook altijd googelen op een plaatje:

Afbeelding

Berichten: 24

Re: o-,p-richter

oke dank u voor deze zeer verhelderende uitleg.

Berichten: 24

Re: o-,p-richter

Heet dit mesomerie

Berichten: 2.337

Re: o-,p-richter

Dit is inderdaad een voorbeeld van mesomerie. De term resonantie zal je ook vaak tegenkomen.

Let wel op in het plaatje is de fenol gedeprotoneerd.

Berichten: 24

Re: o-,p-richter

ja oke daar let ik op

Reageer