polariteit

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 24

polariteit

Hoe weet je eigenlijk dat een stof polair of appolair is.

Alvast bedankt voor uw hulp.

Berichten: 2.337

Re: polariteit

De eenvoudigste manier is het vergelijken van elektronegatieve waarden van naburige atomen. Dit zorgt voor zeer plaatselijke ladingsverschuiving.

Hoe meer van die ladingsverschuivingen een molecule heeft en hoe sterker ze zijn (groter verschil in EN-waarde) des te polairder is je moelcule.

Bij zuurstof waterstof bindingen is de verschuiving zo groot dat men praat voer de zogenaamde waterstofbruggen tussen 2 van deze ladingsverschuivingen. Dit zorgt o.a. voor het hoge kookpunt van water.

Berichten: 24

Re: polariteit

bijvoorbeeld o-nitrofenol is appolair en p-nitrofenol polair. hoe kan ik dit weten

Berichten: 2.337

Re: polariteit

Neenee, je hebt duidelijk niet alles zo goed verstaan uit de topic "kookpunt".

Het is zo dat polaire moleculen een hoger kookpunt hebben dan apolaire.

Maar niet alle verschillen in kookpunt zijn louter door polariteit te verklaren.

o-nitrofenol is even polair dan p-nitrofenol.

Ik ga je eerst een vraag stellen: Hoe komt het dat polaire moleculen een hoger kookpunt hebben dan apolaire?

Berichten: 78

Re: polariteit

Half offtopic:

Je zou ook een topic kunnen maken waarin je meerdere vragen stelt, in plaats van voor elke vraag een nieuw topic te maken. [!]

Berichten: 2.337

Re: polariteit

Ik zal een hint geven voor mijn vraag: Waarom heeft water zo'n hoog kookpunt ik heb het je hier nog ergens uitgelegd daarnet.

Berichten: 24

Re: polariteit

is dit niet door waterstofbruggen die gevormd worden door de hydroxylgroep.

Berichten: 2.337

Re: polariteit

Inderdaad, intermoleculaire krachten noemen we dit. De één is al wat sterker dan de andere. Apolaire stoffen hebben enkel onderlinge van der waals krachten deze zijn het minst sterke. Waterstofbruggen zijn heel veel sterker. Het zijn heel kortstondige interacties tussen moleculen maar wanneer je molecule veel waterstofbruggen kan vormen krijg je een netwerk waardoor het moeilijk wordt om de moleculen in de gasfase te krijgen(verdampingswarmte). Je moet dus veel meer energie geven aan het systeem om de krachten tussen de moleculen te verbreken zodat ze naar de gasfase kunnen gaan. (zie deeltjesmodel)

Toegepast op jouw probleem geeft dit dus dat beide moleculen even polair zijn, maar de één vormt door zijn conformatie een interne waterstofbrug. Intramoleculaire krachten dus. Hierdoor vormt het ortho-product geen netwerk met de andere moleculen en kan het gemakkelijker naar de gasfase, dus lager kookpunt.

Zie het als een uitzondering op de regel. Intramoleculaire waterstofbruggen verklaren niet alleen het verschil in kookpunt. Maar ook het verschil in zuursterke van je fenol. (handig voor in je profielwerkstuk)

Ik heb kernwoorden die interessant zijn om op te zoeken onderlijnd.

Even opmerken dat men bij een fenol niet over een hydroxylgroep praat omdat deze volledig anders reageert dan een alcohol.

Berichten: 24

Re: polariteit

Is hierdoor het o-nitrofenol niet oplosbaar in water (geen waterstofbruggen) en het p-nitrofenol wel oplosbaar in water?

Berichten: 2.337

Re: polariteit

oplosbaarheid in water van:

p-nitrofenol = 11,6 - 12,4 g/L

o-nitrofenol = 2,1 g/L

Dit is inderdaad om dezelfde reden.

Let op je mag niet zeggen wel of niet oplosbaar. Er zijn gradaties voor zoek maar eens op.

2,1 g/L zou ik niet direkt onoplosbaar noemen.

Berichten: 24

Re: polariteit

oke dank u dat je mij zoveel helpt

Berichten: 24

Re: polariteit

Bent u wel zeker dat o-nitrofenol en p-nitrofenol beiden polair zijn


Berichten: 2.337

Re: polariteit

Ja ik ben dat zeker, een apolaire verbinding gaat nooit 2,1 g/L oplossen in water maar 0,0... g/l.

p-nitrofenol is misschien iets polairder omdat de polaire functionele groep meer verspreid zijn dan bij o-nitrofenol. (dit in tegenstelling tot wat ik daarvoor zei)

Maar die verschillen zijn niet groot genoeg om het ene polair te noemen en het andere apolair. Beiden zijn het relatief polaire verbindingen. Polariteit is een abstract gegeven. Oplosbaarheid is wel een indicator maar zoals jouw voorbeeld laat zijn onderhevig aan uitzonderingen. (door sterkere intermoleculaire krachten)

In de computationele chemie probeert men van die eigenschappen te voorspellen enkel door naar de structuur te kijken. Zo hebben isomeren vaak andere smeltpunten en kookpunten.

Een voorbeeld: (in °C) eerst smeltpunt dan kookpunt

2-methylpyridine -154 62

3-methylpyridine -19 144

4-methylpyridine 2 145

Ik raad je aan aangezien dit voor je profielwerkstuk is van niet zomaar iets over te nemen. Leerkracht ---> google ---->chemieforum -----> een slecht cijfer ;)

Verwoord alles in je eigen woorden en zoek zelf voorbeelden. Eens nalezen mogen we hier natuurlijk wel.

Reageer