Profielwerkstuk: Werking van Alcoholafbraak

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9

Profielwerkstuk: Werking van Alcoholafbraak

Hallo Medeforummers,

Wij zijn vier Atheneum 6 leerlingen en we hebben besloten ons hier aan te melden om een vraag te stellen ivm met ons profielwerkstuk.

Wij willen namelijk kijken wat het effect is van een drankje dat beweert tegen dronkenschap/katers te werken.

We hebben de werking van de afbraak van alcohol al bekeken.

Nou zouden wij graag willen weten wat precies dronkenschap veroorzaakt. We weten wel dat alcohol wordt opgenomen in de bloedbaan en dat het impulsen blokkeert, maar we willen graag meer uitleg/verdieping op het onderwerp.

Als laatste willen we vragen wat jullie de meest betrouwbare methode voor het meten van de alcoholconcentratie in het bloed vinden.

Groeten,

Arvid, Freek, Samuel en Jeroen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Profielwerkstuk: Werking van Alcoholafbraak

Volgens mij geeft deze site een redelijk idee van de afbraak van alcohol.

Eigenlijk zijn drankjes die helpen alcohol af te breken 100% flauwekul. Alcohol afbraak is een proces dat eigenlijk niet bespoedigd kan worden.

De meest betrouwbare bloedalcohol meting vind plaats in ziekenhuizen met behulp van een bloedproef. hoe die precies gaat weet ik niet. Misschien kan je daarvoor contact opnemen met de locale politie/ziekenhuis
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Re: Profielwerkstuk: Werking van Alcoholafbraak

Dit artikel geeft gaschromatografie een goede kans.

Simultaneous Headspace-GC-FID Analysis for Methanol and Ethanol in Blood, Saliva, and Urine: Validation of Method and Comparison of Specimens



Author(s): Mergen G (Mergen, Goerkem)1, Kayaalti Z (Kayaalti, Zeliha)1, Dural E (Dural, Emrah)1, Aliyev V (Aliyev, Vugar)1, Kaya S (Kaya, Seda)1, Yalcin S (Yalcin, Serap)2, Karakus A (Karakus, Ayse)1, Soylemezoglu T (Soylemezoglu, Tuelin)1

Source: LC GC NORTH AMERICA Volume: 28 Issue: 7 Pages: 540-543 Published: JUL 2010

Times Cited: 0 References: 19 Citation Map

Abstract: This study presents a headspace gas chromatography method with flame ionization detection (GC-FID) for the determination of ethanol and methanol content in biological fluids such as blood, urine, and saliva, emphasizing matrix effects onto headspace analytical results. In this context, a simultaneous procedure was established and validated, and it was revealed that headspace GC for methanol and ethanol determination in all routinely available biological fluids is applicable as a reference method and also in routine diagnostics and monitoring. GC was performed with a run time of 6 min. The method showed linearity in the range of 50-400 mg/dL both for methanol and ethanol (r(2) = 0.998 and r(2) = 0.999, respectively) in all specimens with a detection and quantification limits less than 1.5 mg/dL and 2 mg/dL, respectively, as well as with good repeatability. Relative standard deviation and percent bias were calculated for interday and intraday accuracy and precision at three concentrations (low 50 mg/dL, medium 200 mg/dL, and high 400 mg/dL) for each biological fluid. A recovery rate of over 90% was obtained. Due to matrix effects of specimens, slight variations in validation data were presented and compared. The method and the obtained results suggest that the use of headspace GC could be extended from confirmatory analyses to routine application in toxicology laboratories.'Document Type: Article

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: Profielwerkstuk: Werking van Alcoholafbraak

Bedankt voor de reacties heren,

De afbraak van alcohol is ons nu duidelijk.

Waar we echter graag meer van zouden willen weten is de precieze werking van het alcohol dat niet afgebroken wordt en dus in je bloed blijft rondcirculeren totdat de levercellen plek hebben. We denken dat het noodzakelijk is om eerst goed het gehele proces van inname tot totale afbraak, met alle zij/bij-processen, uit te werken. Misschien heeft iemand een goede bron? Wij zullen zelf ook nog wat verder googelen en in de boeken duiken.

Re: Profielwerkstuk: Werking van Alcoholafbraak

Er werken nog grote onderzoeksgroepen aan de werking van alcohol en nog lang niet alle processen zullen bekend zijn maar deze PDF over alcohol zal je een eind op weg kunnen helpen.

http://www.rsoa.org/lectures/2_01/2_01.pdf

Berichten: 723

Re: Profielwerkstuk: Werking van Alcoholafbraak

Volgens de officiele alcoholbepalingen in België dient dit in principe te gebeuren met een titratie. Is nogal een omslachtige methode en veeleer zal idd GC worden gebruikt (zou ik althans ook gebruiken als ik zou moeten kiezen).

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: Profielwerkstuk: Werking van Alcoholafbraak

Wederom dank, de link met de diapresentatie is zeker nuttig.

We zijn nu bezig met het doornemen ervan en de relevante informatie er uit te halen.

Reageer