verkoperd zilver

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

verkoperd zilver

Ik ben nieuw op dit forum en heb gelijk een vraag:

Ik heb 2 zilveren kandelaars die, dat is althans het verhaal, in de oorlog verkoperd zijn om ze er minder waardevol uit te laten zien zodat ze niet in beslag zouden worden genomen.

Ik zou ze graag weer zilver willen hebben! De koperlaag moet vrij dun zijn want met een beetje stevig poetsen komt het zilver op sommige plaatsen al tevoorschijn.

Hoe kan ik de koperlaag "oplossen" of stel ik nu een rare vraag?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: verkoperd zilver

Lastig zonder ook wat zilver weg te halen, je zou het anodisch kunnen hangen (lage stroomdichtheid) in een zoutzuurbadje... koper lost beter op dan dan zilver in een chloriderijk-bad.

Berichten: 654

Re: verkoperd zilver

Azijnzuur? Koper lost (niet snel) op in azijnzuur in open lucht. Ik weet alleen niet of zilver dit ook doet. Ik vermoed van niet.

Berichten: 3.145

Re: verkoperd zilver

Leg het in een badje van zijn met waterstofperoxide. Neem gewone huishoudazijn (1 liter) en schenk daar zo'n 200 ml 3% waterstofperoxide bij (LET OP: geen 30%!!). Leg de kandelaar daar in. Langzaam, heel langzaam, lost het koper op. Het zilver lost nauwelijks op, zolang er nog koper aanwezig is. Inspecteer zo nu en dan en haal de kandelaar uit de oplossing zodra het koper is opgelost.

Met deze oplossing gaat het oplossen echt langzaam, dus je hoeft niet bang te zijn dat de kandelaar voor je ogen wordt weggevreten.

Berichten: 3

Re: verkoperd zilver

Dank jullie wel voor de antwoorden! Ik heb het met (huishoud)azijn en 3% waterstofperoxide geprobeerd. Het resultaat is dat de zilverlaag inderdaad dunner lijkt te worden (bleker wordt) en de vloeistof kleurt rood na verloop van tijd.

Helemaal weg gaat het niet, vandaag nog eens even een vers badje maken.

Heeft het zin om een hogere concentratie te gebruiken of is dat niet aan te raden?

Wat zou dan de dosering eventueel moeten zijn?

Berichten: 654

Re: verkoperd zilver

Rood? Dat is geen koper.

Berichten: 3

Re: verkoperd zilver

Misschien is het méér naar de bruine kant? Welke kleur zou de vloeistof moeten worden dan als het koper aan het oplossen is?

Het zou kunnen zijn dat de onderkant van de kandelaar (waar ik wat roest van gewoon metaal zie zitten) reageert en de vloeistof kleurt?

Berichten: 654

Re: verkoperd zilver

Koperzouten zijn doorgaans blauw, hooguit groen. Rood hoort eerder bij ijzer. IJzer lost sneller op dan koper in je gebruikte milieu, let er dus op dat je geen delen van je kandelaar oplost die je niet opgelost wil.

Berichten: 3.145

Re: verkoperd zilver

zilvervlieg schreef: Dank jullie wel voor de antwoorden! Ik heb het met (huishoud)azijn en 3% waterstofperoxide geprobeerd. Het resultaat is dat de zilverlaag inderdaad dunner lijkt te worden (bleker wordt) en de vloeistof kleurt rood na verloop van tijd.

Helemaal weg gaat het niet, vandaag nog eens even een vers badje maken.

Heeft het zin om een hogere concentratie te gebruiken of is dat niet aan te raden?

Wat zou dan de dosering eventueel moeten zijn?
Zeker weten dat de laag opgebracht metaal inderdaad koper is? Het lijkt me eerder een legering van metalen als ik jouw beschrijving zo zie. Zuiver koper zou inderdaad leiden tot een blauwe of blauwgroene vloeistof. Zilverionen kun je niet zien, die leiden tot een kleurloos iets. Die roodbruine kleur van je oplossing komt, zoals anderen al opmerkten, hoogstwaarschijnlijk van ijzer (dat vormt inderdaad een diep roodbruin complex met azijnzuur) en wellicht zit er ook wat koper in wat verantwoordelijk zal zijn voor de koperachtige verschijning van de opgebrachte laag.

Ik zou de concentratie niet verhogen. Een badje van gewone witte azijn en waterstofperoxide is vrij mild en werkt niet heel snel, maar je vernielt die kandelaar in ieder geval ook niet heel snel. Bij hogere concentratie bestaat de kans dat je te veel oplost, ook de delen die je wel wilt behouden! In dit geval is geduld echt van belang. Zolang er nog ander metaal op de kandelaar zit hoef je niet echt bang te zijn dat het zilver oplost (electrochemisch effect, anodische bescherming van het edele metaal), maar je moet wel op tijd de kandelaar uit het bad halen. Zodra het andere metaal weg is zal het zilver (zij het langzaam) ook oplossen.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: verkoperd zilver

Koper(I)oxide is rood. Of dat kan ontstaat in de nabijheid van een sterke oxidator valt te betwijfelen.

Berichten: 2

Re: verkoperd zilver

Het testen op zilver van de verschillende gehaltes valt voor een leek niet mee, daarom doe ik een beroep op jullie kennis en hulpvaardigheid.

Welke testvloeistoffen geven welke verkleuringen, na hoeveel tijd, met een bolle of uitgestreken druppel ?

Ik heb 53 % salpeterzuur van de drogist losgelaten op oude zilveren guldens die voor 72 % van zilver en 28 % van koper behoren te zijn.

De toplaag deed niks, een ingeboord gaatje werd snel blauwig groen.

Het gewicht van de munten is correct, ze zien er echt uit, maar ik las ergens op het internet dat salpeterzuur op muntzilver een zwarte uitslag laat zien.

Op zuiverder zilver ontstaat langzaam een lichte creme-achtige verkleuring.

Bij voorbaat mijn dank.

Berichten: 2

Re: verkoperd zilver

kleine correctie : de toplaag van de guldens werd ook creme-kleurig, wat vast duidt op verzilvering ( maar nog niet uitsluit dat het metaal eronder een redelijke hoeveelheid zilver bevat ).

Reageer