[scheikunde] profielwerkstuk farmacie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] profielwerkstuk farmacie

Hallo allemaal!

Ik zit nu in 6v en moet natuurlijk een profielwerkstuk maken.

Nu zou ik dat graag in de richting van farmacie willen doen, aangezien ik dat wil gaan studeren.

Maar ik weet niet echt een specifiek onderwerp daarbij, omdat het al snel te klein is, moet er 80 uur aan werken namelijk.

Het zou fijn zijn als iemand een suggestie heeft:)

Alvast bedankt!

Lisanne

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] profielwerkstuk farmacie

In een statistisch onderzoek beweert men dat cafeïne helpt tegen een bepaalde vorm van Alzheimer doordat het 2 bepaalde enzymen zou inhiberen. Je zou kunnen met behulp van het computerprogramma arguslab cafeïne in de 2 enzymen laten "docken" om te zien of het effectief een interactie aangaat met de bindingsplaats.

Hier is een stukje uit mijn gip waarin ik dit onderwerp heel kort besproken heb. Zo heb je een idee waarover het gaat. Als je geïnteresseerd bent wil ik morgen hier wel uittypen hoe je met dat computer programma dit kan doen.
Volgens de onderzoekers van het "Byrd Alzheimer"s Institute" in Tampa, Florida zou het equivalent van 5 koppen koffie (500 mg cafeïne) de kans om de ziekte te krijgen gevoelig verminderen. Men heeft hiervoor onderzoek gedaan op muizen. Cafeïne inhibeert de enzymen BACE en PS1 waardoor veel minder β-amyloïd geproduceerd werd.

Een ander onderzoek georganiseerd door de universiteiten van Parijs, Bordeaux en Lissabon toonde aan dat cafeïne niet preventief beschermd tegen Alzheimer maar wel dat het de algemene psychische achteruitgang en dus algemeen dementie vertraagt.

Men onderzocht 4197 vrouwen en 2820 mannen. Men deelde de proefpersonen in volgens leeftijd, geslacht en hun dagelijkse cafeïneconsumptie.

Men kwam hier tot twee merkwaardige vaststellingen die men niet kon verklaren.

Hoe ouder de proefpersonen, hoe meer effect het cafeïnegebruik op hun hersenen had.

Het effect bij vrouwen was veel duidelijker merkbaar dan bij mannen. Het was zelfs zo dat er bij mannen geen merkbaar verband was tussen de cafeïneconsumptie en hun resultaten op de psychische tests. Die tests bestonden uit enkele geheugenproeven, zoals bijvoorbeeld rijtjes woorden onthouden en die later opnoemen.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] profielwerkstuk farmacie

Ik vind het heel interessant klinken, maar weet nog niet zeker of ik het er ook echt over wil gaan doen dus voordat je het uit gaat typen.. Ik ben namelijk ook een aantal andere onderwerpen op een totaal ander gebied tegen gekomen wat mij ook erg aan sprak. Ik weet niet of er. Een mogelijkheid is op deze site dat ik doorgeef aan jou als ik weet of ik het erover wil doen en dat je mij dan die informatie verder geeft? Iniedergeval hartstikke bedankt!

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] profielwerkstuk farmacie

Post het hier maar. Het is wel niet eenvoudig maar dat maakt het net een uitdaging.

Als je vragen hebt over je andere (mogelijke) onderwerpen kan je ze natuurlijk hier ook posten.

succes

Reageer