Caffeine gehalte

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Caffeine gehalte

Dag chemici,

Zoals je ziet aan mijn chemie-level is chemie niet mijn sterkste kant.

Vanuit een foum over koffie ben ik op het idee gekomen om hier een vraag te posten. Ik zou graag het gehalte caffeine willen bepalen in verschillende espresso's, uit verschillende bonen. Dat wil zeggen dat ik inzicht zou willen krijgen in welke koffiebonen en welke branding lage dan wel hoge caffeine gehaltes levert. Stel dat ik dat met 10 glaasjes espresso zou willen doen, wat is dan de beste (of meest efficiente) manier? Moet ik dan op zoek naar een Lab met chromatografische apparatuur, of ??

Ik hoop dat jullie mij een aantal goede tips kunnen geven?

Hoferman

Berichten: 129

Re: Caffeine gehalte

HPLC wordt vaak gebruikt voor de bepaling van caffeïne.

je kan het ook extraheren en dan wegen (warenwetgeving)

Reagentia.

- IJsazijn.

- Aangezuurde waterstofperoxydeoplossing: voeg aan 100 ml waterstofperoxyde 3 % 1 ml ijsazijn toe.

- Kaliumpermanganaatoplossing 1 %.

- Chloroform.

- Paraffine, vast.

- Tetrachloorkoolstof.

8.1. In koffie.

8.1.1. Weeg in een bekerglas nauwkeurig 15 g gemalen koffie (korrelgrootte ± 1 mm) af. Meng met ongeveer 7,5 ml water.

8.1.2. Breng na ongeveer 1 à 2 uur het mengsel over in een extractiehuls en extraheer met tetrachloorkoolstof.

8.1.3. Voeg aan het extract 1 g vaste paraffine toe en distilleer de tetrachloorkoolstof af.

8.1.4. Kook het residu met 50 ml water gedurende ongeveer een halve minuut op een asbestplaat.

Filtreer het extract na afkoelen door een vochtig filter.

8.1.5. Herhaal deze bewerking driemaal, telkens met 25 ml water. Was het filter na met 75 ml kokend water.

8.1.6. Voeg bij het afgekoelde filtraat 30 ml kaliumpermanganaatoplossing. Laat een kwartier staan.

8.1.7. Voeg druppelsgewijze aangezuurde waterstofperoxydeoplossing toe: totdat de overmaat kaliumpermanganaat als MnO2 is overgeslagen.

Verwarm de vloeistof een kwartier op een kokend waterbad en filtreer warm. Was het filter en neerslag uit met 75 ml warm water.

8.1.8. Damp het filtraat in een glazen schaal op een waterbad in tot droog. Droog nog een kwartier bij 100 °C. Het residu wordt daarna onmiddellijk uitgetrokken met warme chloroform.

8.1.9. Filtreer het chloroformextract in een getareerde kolf en distilleer de chloroform af. Droog het residu gedurende een half uur bij 102-105 °C en weeg.

ik zou wel de tetrachloorkoolstof vervangen door een ander solvent

Berichten: 2

Re: Caffeine gehalte

Begrijp ik nu goed dat het met een HPLC gemakkelijker is?

Ik had sowieso niet het idee om thuis aan het klussen te gaan. Mijn idee is meer alsvolgt:

Ik verzamel een aantal koffiefanaten, 10 verschillende bonen, maler en een espressomachine en we melden ons bij een lab alwaar we het caffeine-gehalte bepalen - door, of onder begeleiding van - een chemicus. Heeft iemand van jullie een idee hoe/waar en met wie dit te doen?

Volgens mij zit er in museum Nemo in Amsterdam ook een lab voor publiek? Zou het daar kunnen?

Berichten: 281

Re: Caffeine gehalte

HPLC lijkt mij inderdaad de meest geschikte methode. Buiten het monster bereiden moet je natuurlijk ook standaarden maken om de concentratie te interpoleren / extrapoleren bij de HPLC, dat wel. Ik denk dat je het beste een offerte bij een lab kan aanvragen, of misschien bij een school/universiteit onder begeleiding als ze dat toestaan. Ik denk niet dat het bij Nemo kan.

Reageer