[scheikunde] Profielwerkstuk Gaschromatograaf

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Profielwerkstuk Gaschromatograaf

Hallo,

wij zijn Tim en Tom en zitten in het zesde jaar van het vwo. Dit betekent dat we een profielwerkstuk moeten maken. Wij doen het over een gaschromatograaf. De GC die bij ons op school staat is stuk. Onze opdracht is deze te repareren. Helaas kunnen wij nergens info vinden over deze GC.

Gallenkamp Gas Chromatograf

CAT: CKL-700-L

App no: 7B 9270 B

Kan iemand ons helpen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Gaschromatograaf

Hoi :)

Wat ik kan vinden, is dat Gallenkamp tegenwoordig onder het merk Sanyo valt. Dat is een redelijk bekende naam voor me.

Je zou kunnen beginnen met Sanyo aanschrijven of je een manual kunt krijgen (ik neem aan dat je die niet hebt tenminste).

Daarnaast is het goed om eens op te zoeken hoe een gaschromatograaf werkt... wat de belangrijke elementen in het systeem zijn en hoe die bijdragen aan het resultaat. Zo zou je stap-voor-stap kunnen proberen na te gaan welk onderdeel van de keten stuk is.

Mag ik trouwens even zeggen dat ik het een originele opdracht voor een PW vind? Leuk en doordacht van jullie school!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 541

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Gaschromatograaf

Hallo. Ook ik moet zeggen dat het een leuke opdracht is.

Je zegt dat de GC stuk is. Wat functioneert er niet.

Misschien kunnen we je een klein stukje op weg helpen.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Gaschromatograaf

Hee!

Bedankt voor uw snelle reacties! We hebben er veel aan dat we nu weten dat het bedrijf over is gegaan onder de naam Sanyo.

Onze volgende stap is nu een mail te sturen naar dit bedrijf en vervolgens onderdeel voor onderdeel te controleren. Ook kan het maar zo zijn dat er ergens een soldeerpunt los zit, maar op het eerste gezicht konden we niets vinden.

Ons lijkt het ook een hele leuke en leerzame opdracht!

Berichten: 541

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Gaschromatograaf

Maat gaat de GC niet aan, komt hij niet op temperatuur, klopt de retentietijd niet. Etc wat is precies het probleem.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Gaschromatograaf

We hebben nog geen voeding voor de GC dus we kunnen nog niet testen wat er precies stuk is.

We zijn nu aan het onderzoeken hoe het allemaal werkt en dergelijke.

Mailtje naar Sanyo is gestuurd om de gebruiksaanwijzing op te vragen.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Gaschromatograaf

Hee,

het is lang geleden dat we een update gaven. Maar we zijn inmiddels een flink stuk opgeschoten!

We hebben het electrische schema van het apparaat volledig getekend en alle weerstanden e.d. doorgemeten. Dit is allemaal in orde. Ook moesten we een beetje solderen om alles weer goed vast te krijgen. We zijn erachter gekomen dat het systeem werkt met een Thermal Conductivity Detector(TDC). Dit is een vrij oud systeem.

Vervolgens hebben we wat carrier gas door de kolommen laten lopen en er komt ook wat uit. Het probleem is dat we nog niets detecteren, maar er zou wel een verschil meetbaar moeten zijn omdat we door de referentie-kolom en het sample-kolom verschillende hoeveelheden carrier gas lieten lopen. Het geeft alleen geen weerstand. We uploaden nu een plaatje met het electrische schema:

Afbeelding

*Het grote blok in het midden is de TDC, er staat verwarmingselement omdat we eerst dachten dat dat het enige was dat in het blok zat.

Dit schema is helaas vrij lastig te begrijpen voor ons en we weten dus niet precies hoe het in elkaar zit.

Alle hulp is welkom!

Danku=)

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Gaschromatograaf

In ons museum ook een dergelijk apparaat gevonden. Met losse draden.

Kan ik een kopie van jullie schema krijgen?

bij voorbaat dank

Reageer