[scheikunde] reactie en molverhouding

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[scheikunde] reactie en molverhouding

Ik zit in mijn examenjaar, vorig jaar ben ik op het randje overgegaan voor scheikunde. Nu wil ik dus op mijn examen wel een voldoende halen. Ik snap waar dit hoofdstuk overgaat. Maar af en toen snap ik een klein onderdeeltje niet, waardoor ik niet zeker meer weet wat ik moet doen. Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen.

liefs:)

Berichten: 24

Re: [scheikunde] reactie en molverhouding

Mijn eerste vraag gaat over de afkorting liter.

1 liter is 1000 mililiter.

Maar als er deze afkorting staat: gram L -1 staat er dan eigenlijk gram per 1000 mililiter?

Berichten: 28

Re: [scheikunde] reactie en molverhouding

Inderdaad: 'gram L-1' betekent 'gram / L'. Aangezien 1 L = 1000 mL, betekent 'gram L-1' dus ook 'gram / (1000 mL)'

Berichten: 24

Re: [scheikunde] reactie en molverhouding

maar dan snap ik niet waarom die -1 is aangegeven. Dat heeft dan toch geen extra toevoegingen?

Berichten: 654

Re: [scheikunde] reactie en molverhouding

Andere notatie, zelfde ding.

Berichten: 28

Re: [scheikunde] reactie en molverhouding

Het is inderdaad gewoon een andere manier van noteren. Andere wetenschappelijke eenheden kan je op analoge manier schrijven:

- km/u = km u-1

- m/s2 = m s-2

- ...

Je vervangt de breukstreep dus door de noemer van een negatieve exponent te voorzien.

Berichten: 374

Re: [scheikunde] reactie en molverhouding

Ook op het randje overgegaan met wiskunde?

Afbeelding

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: zullen we die sneer onder de gordel maar even achterwege laten voortaan? Gedraag je eens normaal.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 7

Re: [scheikunde] reactie en molverhouding

maar dan snap ik niet waarom die -1 is aangegeven. Dat heeft dan toch geen extra toevoegingen?
eigenlijk moet je dat streepje in dit geval zien als "per"

dus G / L-1 is eigenlijk gewoon Gram PER liter.

niets bijzonders dus eigenlijk

Berichten: 654

Re: [scheikunde] reactie en molverhouding

dus G / L-1 is eigenlijk gewoon Gram PER liter.
G/L-1 is geen gram per liter. g.L-1 is gram per liter. ;)

Reageer