Berekening standaardreeks

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 80

Berekening standaardreeks

Ik moet een standaardreeks maken van:

0,5-1,0-,1,5-2,0 mmol/l

Ik wil graag ieder standaardoplossing oplossen in 100 ml. Dus de concentratie moet met die hoeveelheid wel 0,5-1,0 enz. zijn.Ik moet de standaardoplossing apart meten. Ik heb een stockoplossing van 10 mmol. Hieruit moet ik een standaardreeks maken wat hierboven staat aangegeven.

Hoeveel ml moet ik dan uit de stockoplossing (10 mmol) pipetterren voor 0,5-1,0-,1,5-2,0 mmol in een hoeveelheid van 100 ml. (de hoeveelheid van de stockoplossing is 10 mmol in 100 ml). Hoe bereken je dit gemakkelijk, zouden jullie dit misschien met berekening kunnen toelichten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Berekening standaardreeks

Dat is eigenlijk een heel eenvoudige berekening waar dit regeltje voor geldt:

C1V1 = C2V2

concentratie * volume = concentratie * volume.

Je berekent dus eigenlijk aan weerszijde een x aantal mol uit. 100 ml van een 0,5 mmol/l oplossing, zal je dan 50 mmol aan stof geven. Hoeveel liter van je stockoplossing ga je daarvoor nodig hebben? (Ik hoop wel dat die stock 10 mmol/ml is, anders gaat dit niet werken :P )

Berichten: 80

Re: Berekening standaardreeks

Die formule heb ik nooit gehad.

Ik maak voor dit experiment niet een liter stockoplossing, omdat ik maar heel weinig nodig heb, vandaar die 100 ml. Die 10 mmol (stockoplossing) is per 100 ml. Ik had er nog met mijn klasgenootjes over en zij zeiden dat als je 5-10-15-20 gram uit 10 mmol (per 100 ml) haalt en aanvult tot 100 ml dat je dan wel op de concentraties van de standaardreeks uitkomt: 0,5-1,0-,1,5-2,0 mmol/l.

Want in feite haal je 5 ml eruit en vult het tot 100 aan. Dus 5/100=0,05 * de concentratie van de stockoplossing (10 mmol)= 0,5.

10 ml/ 100 ml * 10= 1mmol

Is dit zo wel juist? Of kan het nog op een simpeler manier.

Berichten: 157

Re: Berekening standaardreeks

bijna goed. Geen 5 gram, maar 5 ml. Je hebt een stockoplossing x mmol/ml en je wilt naar een concentratie van y mmol/ml. Beide dus per ml, dus moet je ook volume (ml) gebruiken.

Als het een waterige oplossing is maakt dit natuurlijk niet uit, omdat de dichtheid 1 is, maar zit dit in bv methanol, dan maakt dit wel degelijk uit, omdat de dichtheid 0,8 is.

Wat ik het makkelijkste vind is dit.

Je hebt 10mmol in 100ml en je wilt naar 0,5 mmol/100ml. ofwel je moet 10/0.5 = 20x verdunnen.

dus 100 ml / 20 = 5 ml toevoegen (aan 100 ml).

Re: Berekening standaardreeks

dus 100 ml / 20 = 5 ml toevoegen (aan 100 ml).
Pas op, 5 ml aanvullen tot 100 ml ;)

Berichten: 80

Re: Berekening standaardreeks

Ja ik denk dat hij dat ook bedoeld Gerard;)

Bedankt sradracer. Jouw berekening is inderdaad een stuk makkelijker. Ik raak gauw in de war met verdunningsfactors, op zich valt het wel mee.

Berichten: 157

Re: Berekening standaardreeks

sradracer schreef: dus 100 ml / 20 = 5 ml toevoegen (aan 100 ml).
Pas op, 5 ml aanvullen tot 100 ml ;)
Dat bedoelde ik idd. Is al zo vanzelf sprekend dat ik daar niet eens meer aan denk :P Zeker omdat het vaak in een maatkolf gemaakt wordt.

Reageer