[scheikunde] Redoxreactie practicum

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 1

[scheikunde] Redoxreactie practicum

Wij moeten voor scheikunde een practicum voor bereiden.

Dit practicum gaat over het aanzuren van natriumhypochloriet met zoutzuur.

Er treden dan meerdere reacties op. De eerste is de vorming van hypochloorzuur

H3O+ + ClO- >> HClO + H2O

Daarna vind er de eerst redoxreactie plaats (reactie 1)

Als je boven het reactievat een KI/stijfselpapiertje met stijfseloplossing op dat papiertje vind de tweede redoxreactie plaats (reactie 2)

Hiervan moeten we zelf een stappenplan maken en de reactievergelijkingen te geven van de 2 nog niet besproken reacties, en de waarnemingen die je verwacht.



Iemand die mij hierbij kan helpen? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Redoxreactie practicum

Hoe ver kom je zelf. Probeer het hier eens, dan helpen we je verder.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Redoxreactie practicum

Ik moet deze opdracht ook doen.

Voor de eerste reactie had ik dit bedacht:

2 Cl(-) --> Cl2 (g) + 2 e(-) (2x)

O2 (g) + 2H2O (l) + 4 e(-) --> 4 OH (-)

---------------------------------------------------

4 Cl(-) + O2 (g) + 2H2O (l) --> Cl2 (g) + 4 OH(-)

(evenwichtsreactie) <---

Maar heb echt geen idee of het klopt...iemand die kan helpen?? Zou heel fijn zijn!

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Redoxreactie practicum

Ik heb nog is lopen puzzelen en heb nu dit

redoxreactie 1)

2 HClO (aq) + 2H(+) + 2e(-) --> Cl2 (g) + 2H2O (l) (2x)

2 H2O (l) --> O2 (g) + 4H (+) + 4e(-) (1x)

-----------------------------------------------------------------------------

4 HClO (aq) + 2 H2O (l) --> 2 Cl2 (g) + 2 H2O (l) + O2 (g)

redoxreactie 2)

2 HClO (aq) + 2H(+) + 2e(-) --> Cl2 (g) + 2H2O (l) (1x)

K (s) --> K(+) + 2e(-) (2x)

-----------------------------------------------------------------------------

2 HClO + 2 H(+) + 2 K(s) --> 2 K (+) + Cl2 (g) + 2 H2) (l)

Maar kan je bij beide reacties wel dezelfde oxidator gebruiken? En gebruik ik wel de goede oxidator en reductor bij de reacties?? Please help me, kan het heel goed gebruiken...!!!

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Redoxreactie practicum

Kan niemand mij hiermee helpen???

Moet de opdracht maandag inleveren en snap er niks van...

PLEASE HELP ME

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Redoxreactie practicum

De eerste lijkt me rein theoretisch beschouwd goed. Ik denk zelf dat er geen O2 ontstaat, maar Cl2 door oxidatie van het chloride van zoutzuur. Maar als je de oxidatie/reductielijst letterlijk volgt dan klopt het en het maakt verder voor de gevraagde waarnemingen niet uit.

Je tweede vergelijking klopt niet.

Er staat:
Als je boven het reactievat een KI/stijfselpapiertje met stijfseloplossing op dat papiertje vind de tweede redoxreactie plaats (reactie 2)
Waarom zou de tweede reactie plaatsvinden tussen iets dat IN de oplossing zit (HClO) als je er een papiertje BOVEN houdt?

Die tweede reactie vindt plaats OP dat papiertje, tussen iets wat UIT de oplossing ontsnapt en iets wat OP dat papiertje aanwezig is.

Welke stoffen zitten er allemaal op dat papiertje? En welke verbinding zou er UIT de oplossing kunnen ontsnappen?

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Redoxreactie practicum

Marjanne schreef: De eerste lijkt me rein theoretisch beschouwd goed. Ik denk zelf dat er geen O2 ontstaat, maar Cl2 door oxidatie van het chloride van zoutzuur. Maar als je de oxidatie/reductielijst letterlijk volgt dan klopt het en het maakt verder voor de gevraagde waarnemingen niet uit.

Je tweede vergelijking klopt niet.

Er staat:
Als je boven het reactievat een KI/stijfselpapiertje met stijfseloplossing op dat papiertje vind de tweede redoxreactie plaats (reactie 2)
Waarom zou de tweede reactie plaatsvinden tussen iets dat IN de oplossing zit (HClO) als je er een papiertje BOVEN houdt?

Die tweede reactie vindt plaats OP dat papiertje, tussen iets wat UIT de oplossing ontsnapt en iets wat OP dat papiertje aanwezig is.

Welke stoffen zitten er allemaal op dat papiertje? En welke verbinding zou er UIT de oplossing kunnen ontsnappen?
Dankje voor de hulp :D

Ik denk dat het dan reageert met Cl2 (sterkere oxidator dan O2) dus dat reactie 2 wordt:

Cl2 (g) + 2e(-) --> 2 Cl(-) (1x)

K (s) --> K (+) + e(-) (2x)

------------------------------------------------

Cl2 (g) + 2K (s) --> 2 Cl(-) + 2K (+)

Klopt dit wel??

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Redoxreactie practicum

Er zit toch geen kaliummetaal op dat papiertje ???? Dat houdt het aan de lucht geen seconde uit.

Er zit KI op...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Redoxreactie practicum

Dat is een beetje het probleem met redoxreacties als men zich er de 1e keer op stort. Ze kijken alleen of er ook maar een hint naar een element staat dat in hun vergelijking zit ipv ook nog te kijken of je met de gereduceerde of geoxideerde versie zit van de halfreactie.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Redoxreactie practicum

redoxreactie 2

Cl2 (g) + 2e(-) → 2 Cl(-)

2 I(-) → I2 (s) + 2e(-)

-----------------------------------------------

Cl2 (g) + 2I(-) → 2 Cl(-) + I2 (s)

Nu wel goed? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Redoxreactie practicum

Juist, Cl2 is de sterkere oxidator dan I-. Er vormt zich chloride en jodium I2.

Dat jodium wordt heel mooi zichtbaar op het KI-papiertje. Dit is een van de waarnemingen die van je verwacht worden in de opgave. Zoek eens op wat jodium met zetmeel (stijfsel) doet en wat dat voor het papiertje betekent.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Redoxreactie practicum

Marjanne schreef: Juist, Cl2 is de sterkere oxidator dan I-. Er vormt zich chloride en jodium I2.

Dat jodium wordt heel mooi zichtbaar op het KI-papiertje. Dit is een van de waarnemingen die van je verwacht worden in de opgave. Zoek eens op wat jodium met zetmeel (stijfsel) doet en wat dat voor het papiertje betekent.
Ik dacht dat het papiertje dan grijszwart kleurt en er neerslag ontstaat ( I2 (s) )

In de opdracht vragen ze naar de te verwachte waarnemingen en de te verwachten resultaten. De waarnemingen zijn toch welke kleur, wel/geen luchtbelletjes etc. Maar wat zijn de resultaten dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Redoxreactie practicum

Ik zie nergens dat er resultaten worden verwacht...

Grijszwart is niet helemaal juist. En ook dat neerslag niet. Google nou zelf eens..., bijv. op ´jodium´ en ´zetmeel´. Tientallen sites waarop staat wat er gebeurt.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Redoxreactie practicum

Marjanne schreef: Ik zie nergens dat er resultaten worden verwacht...

Grijszwart is niet helemaal juist. En ook dat neerslag niet. Google nou zelf eens..., bijv. op ´jodium´ en ´zetmeel´. Tientallen sites waarop staat wat er gebeurt.
Het papiertje kleurt blauw door vorming van een jodium-zetmeel compex

Maar in mijn binas staat dat I2 (s) grijszwart is...dus waarom is het dan blauw?

In de opdracht staat:

Opdracht:

Bereid deze proef voor door een werkplan te schrijven. In dat werkplan schrijf je:

Lijstje van benodigdheden

Uitvoering

De te verwachten waarnemingen

De halfvergelijkingen en de totaalvergelijkingen van de optredende redoxreacties (reactie 1 en reactie 2).

Ondersteunende berekeningen en te verwachten conclusies

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Redoxreactie practicum

Dat donkerblauw komt door de complexvorming tussen jodium en zetmeel. Jodium verliest dan zijn eigen kleur. Dat het papiertje blauw kleurt (heel donker blauw eigenlijk) is juist.

Berekeningen...? Ik zou niet weten wat er te berekenen valt.

Conclusie...? Tja, wat valt er te concluderen? Als je de proef in de praktijk uitvoert kun je concluderen dat de te verwachten waarnemingen juist zijn.

Het gaat hier, denk ik, om de reactievergelijkingen en de waarnemingen die je verwacht.

Het lijstje van benodigdheden mag je zelf uitdokteren. ;)

Reageer