Hulp gevraagd bij "bright dipping" van aluminium

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Hulp gevraagd bij "bright dipping" van aluminium

Beste forumleden,

Aangezien ik slechts bescheiden scheikundige kennis heb, wil ik hier jullie mening vragen over het volgende...

Hetgeen ik wil bereiken is oude verweerde aluminium gietdelen er weer als nieuw uit te laten zien. Dit zijn auto/motor onderdelen. Mechanisch reinigen door middel van poetsen, schuren, polijsten e.d. geeft niet het resultaat waar ik naar op zoek ben en is daarnaast vanwege de vorm bij veel onderdelen niet mogelijk. Waar ik naar op zoek ben is het uiterlijk alsof het net nieuw gegoten onderdelen zijn.

Ik heb dit geprobeerd te bereiken door te dompelen in Natronloog, hetgeen super werkt zolang het geen gietdelen zijn. De bestanddelen in giet aluminium zijn uiteraard anders dan bij bijv. extrusie delen. De extrusiedelen komen prachtig uit het Natronloog bad, naspoelen met water/azijn en de delen zien er echt weer als nieuw uit. Echter, de gietdelen krijgen een zwarte afzetting en na neutraliseren en borstelen is het oppervlak mat grijs. Niet wat ik zoek dus.

Ook heb ik de tip (internet) geprobeerd om te reinigen via elektrolyse in een soda bad. Dit resulteert in hetzelfde mat grijze oppervlak, maar dan zonder zwarte smurrie. Ik heb dit overigens alleen met een gietstuk getest.

Nu heb ik op internet het volgende gevonden voor "bright dipping" van aluminium:

85% Fosforzuur

15% Salpeterzuur

Nu heb ik begrepen dat aluminium een 'amfoteer' materiaal is en dat bovenstaande recept een sterk zuur is in tegenstelling tot basisch van het natronloog. Oftewel, het principe van het beits proces zal dus waarschijnlijk principieel anders zijn.

Nu is mijn eerste vraag, voordat ik uberhaupt een zoektocht naar de bestanddelen start, durft er iemand te voorspellen of dit _wel_ het gewenste resultaat oplevert op de aluminium gietstukken?

Tweede vraag, e.e.a. zal afhankelijk zijn van de exacte legering en toestand van het materiaal. Enige dat ik weet is dat het naar alle waarschijnlijkheid in zand gegoten delen zijn, dus AlSi(+Mg)(+Cu)(?). De extrusie delen waarschijnlijk AlMgSi(?). Kan iemand toelichten welke reactie de zwarte aanslag veroorzaakt?

Tot slot zijn het natuurlijk nare goedjes, dus als iemand tips heeft hoe ik de donkere oxidehuid op een andere manier kan verwijderen, dan zou ik dat zeker op prijs stellen.

Alvast bedankt voor jullie gedachten.

Groeten,

Arnaud

Berichten: 1.379

Re: Hulp gevraagd bij "bright dipping" van aluminium

Arnoud,

De zwarte kleur van het gietaluminium komt door verontreiniging van het metaal met andere metalen,bij het opwerken van aluminiumresten. Blank, glanzend geoxydeerd aluminium ( uit de 1000-serie) verkrijg je alleen maar met het zuivere metaal.

Probeer het eerst eens uit met Al-folie alvorens je met onderdelen begint. Als het folie blank blijft heb je kans dat het goed gaat.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer