[scheikunde] zoutbrug elektrolyse cel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] zoutbrug elektrolyse cel

Afbeeldingen van elektrolyse cellen zie je soms als één vat met twee elektrodes

http://content-e.ou.nl/content-e/pub_RDMC/...94897/index.htm

14 electrochemie; 14.04 Electrolyse (afbeelding uit Chemistry, McMurry Fay)

maar ook wel twee vaten met een zoutbrug

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase...electrolyt.html

Wanneer maakt men (of moet men) gebruik maken van een zoutbrug in een elektrolyse cel/vat?

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] zoutbrug elektrolyse cel

Men neemt een zoutbrug als men aan een electrolietoplossing een electrisch kontakt wil maken. De zoutbrug kun je beschouwen als een electrode.

Men wil, bijvoorbeeld bij een pH meting, een zoutbrug waarvan de potentiaal onafhankelijk is van van de samenstelling van de electroliet.

Men kiest voor voor het kontakt met de electroliet een zoutgrens waaraan zich een constante diffusiepotentiaal kan instellen. Bij het gebruik van KCl in de brug is deze diffusiepotentiaal praktisch nul.

Jaren geleden heb ik er op de nederlandse Wikipedia wat uitleg over gegeven.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3

Re: [scheikunde] zoutbrug elektrolyse cel

De werking van een zoutbrug is mij wel bekend. Het gaat mij om de vraag: waarom bij een afbeedling van een elektrolyse vat de ene keer wel een zoutbrug met twee vaten getekend wordt (of een vat met de een poreuze scheidingswand) en de andere keer de twee elektrodes gewoon in één bekerglas staan. (zie de twee links in de eerst vraag). Is menin het eerste geval bang dat reactieproducten met elkaar gaaan reageren?

Berichten: 723

Re: [scheikunde] zoutbrug elektrolyse cel

Je kan in principe beide technieken gebruiken, maar bij de twee elektroden gescheiden door een membraan is de vloeistofjunctie potentiaal veel hoger dan bij het systeem met een zoutbrug (bij deze laatste is die vijf keer kleiner, tot meer). Geen idee of je met de junctiepotentiaal vetrouwd bent? Als niet dan wil ik het je graag uitleggen.

Praktisch wordt de opstelling met de zoutbrug derhalve gebruikt, omdat deze een betere/correctere waarde weergeeft van je concentratie in oplossing. Waarom de twee dan bestaan kan ik niet zeggen. De twee elektroden is misschien een systeem wat vroeger werd gebruikt? Geen idee dus :) .

Reageer