COD van afvalwater

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

COD van afvalwater

Mijn vraag is de volgende.

Voor pract analytische chemie moesten we het COD gehalte bepalen van afvalwater. Dit is volledig gelukt a.d.h.v. monster met HgSO4 en H2SO4. Ik heb hierbij gekoeld om de vluchtigheid van de organische stoffen tegen te gaan. Nadat er Ag2SO4 is toegevoegt heb ik er ook nog K2Cr2O7(de oxidatie moet gebeuren in een zuur milieu) aan toegevoegd. Uiteindelijk nog eens wat H2SO4.

Dit heeft dan gedurende 1uur aan de refluxkoeler gehangen.

Daarnaast heb ik ook een blanco bepaling uitgevoerd(nl. 50ml demi-H2O i.p.v. 50ml monster). Deze blanco bepaling heeft al dezelfde stoffen toegevoegd gekregen.

Na een uur in de refluxkoeler is er duidelijk een merkbaar verschil aan volume van de blanco bepaling en de kolven met het monster. De blancobepaling bevat een hoger volume aan vloeistoffen dan de kolven met de monsters.

Is dit nu het gevolg van de grotere vluchtigheid van de organische stoffen in afvalwater? Of is er een ander achterliggende oorzaak?

Merci

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: COD van afvalwater

Na de reflux wordt het mengsel aangevuld tot een vast volume (meestal 100 ml). dit geeft aan dat er volumeverschil kan resulteren na de reflux.

Maar groot kan dat nooit zijn. De enige stof die ontwijkt (als alles goed is gedaan en gegaan) is CO2. Dit zou, zelfs als het afvalwater zeer verontreinigd is met organische stoffen, kunnen leiden tot een enkele ml volumeverschil.

Het kan ook waterdamp zijn dat is ontsnapt. Dat is niet de bedoeling. Weet u zeker dat de koelers goed waren aangesloten (de koelwaterinvoer aan de onderkant van de koeler)?

Berichten: 13

Re: COD van afvalwater

Het is samen met de assistent gedaan dus aansluiting is normaal gezien goed. Er is een volume verschil na het 1uur refluxen. Het is een bijvraag van de assistent dus waarschijnlijk is het volume verschil te recht.

Kan het ook niet zijn dat tijdens het refluxen de gassen van afvalwater met elkaar intrageren en als ze dan condeseren een andere dichtheid krijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: COD van afvalwater

Tenzij er iets exotisch in het afvalwater zit breekt alles normaliter af naar water, koolzuurgas en nog wat bijproducten (sulfaat denk ik, nitraat, misschien ammonium (dat netjes in de zure oplossing blijft), fosfaat).

Het enige gas dat ontsnapt is koolzuurgas.

Maar nu dringt zich wel de vraag op hoe groot dat volumeverschil ´dan wel niet´ was.

Berichten: 8

Re: COD van afvalwater

Heb je na toevoeging van zilverhoudendzwavel zuur meteen de kolven aan de koelers gehangen als je dat niet doet kan het zijn dat er gassen ontsnappen en volgens mij is het officeel 2 uur koken bij de czv als je de nen gebruikt

Reageer