synthese van poly-N-isopropylacrylamide (PNIPAM)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 44

synthese van poly-N-isopropylacrylamide (PNIPAM)

Hallo iedreen

Tijdens het labo organische chemie moeten we de volgende stof:poly-N-isopropylacrylamide (PNIPAM) synthetiseren vertrekkende vanuit: dioxaan en isopropylacrulamide (NIPAM) onder een N2atmosfeer en azobis(isobutyronitrile) (AIBN) als initiatior.

Ik heb hier twee vragen bij:

Kan iemand mij alstublieft de radicalaire polymeristaie reactie geven want die is nergens op het internet te vinden. (Met zoveelals mogelijk tussenstappen zodat ik het reactiemechanisme kan proberen te begrijpen.)

Waarom mag bij de synthese van PNIPAM geen lucht aanwezig zijn in het

reactiemengsel.

Berichten: 677

Re: synthese van poly-N-isopropylacrylamide (PNIPAM)

In deze reactie is dioxaan het solvent.

De reacties zelf zijn de normale radicalaire reacties (met AIBN als initiator). Die staan in elk handboek polymeerchemie.

Zuurstof moet afwezig zijn, omdat O2 een biradicaal is, en dus kan reageren met elk radicalair deeltje.

Berichten: 164

Re: synthese van poly-N-isopropylacrylamide (PNIPAM)

zoek eens op Radicaalpolymerizatie of Radical polymerization. Dan zul je toch wel wat pagina's tegenkomen waar het mechanisme van de initiatie/propagatie/terminatie op staat

Berichten: 44

Re: synthese van poly-N-isopropylacrylamide (PNIPAM)

Merci allemaal

Dan heb ik nog een vraagje. Het polymeer wordt van het dioxaan gescheiden door de dioxaan/polymeeroplossing in diethylether te brengen, Het polymeer slaagt dan blijkbaar neer (het is onoplosbaar in diethylether). In onze labohandleiding staat er dat dit druppeltje per druppeltje moet gebeuren (het toevoegen van de polymeer/dioxaanoplossing aan het diethylether). Waarom juist?

Reageer