een leuk proefje voor op een huwelijk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

een leuk proefje voor op een huwelijk

hey hey!

mijn ouders gaan binnenkort trouwen (of, specifiek: mijn moeder en diens vriendje) en ik zou graag iets leuks willen doen op de dag zelf. Nou kwam ik vandaag, eindelijk, op het idee om iets chemisch te doen, daarbij hoef ik tenminste niet te praten of niet veel (ik stotter vreselijk).

Nu zit ik alleen met het probleem dat het bijzonder kort dag is, komende woensdag is het zo ver 20 oktober 2010, en ik kan moeilijk van school allemaal chemicaliën meenemen dus ik hoopte iets te kunnen doen met dingen die je gewoon in de supermarkt kunt kopen, of bij de drogist of iets soortgelijks.

Ik zit ondertussen al eventjes te zoeken online, en ben verschillende keren naar dit forum verwezen. Jammer genoeg heb ik nog niets kunnen vinden.

Dus, mijn vraag aan jullie: zouden jullie, alsjeblieft, ideeën kunnen geven voor leuke proefjes? Het moet goed zichtbaar zijn voor een publiek, of tentoon gesteld kunnen worden (Bijvoorbeeld kristallen vormen in een hartvormige mal en die dan op tafel zetten ergens). Het mag ook niet te gevaarlijk zijn, natuurlijk; niets waarbij giftige dampen vrijkomen en liefst zo min mogelijk vuur.

Als je chemische formules noemt in je reply, zoals NaCl, noem dan aub ook eventjes een product waar het in te vinden is zodat ik het snel kan vinden.

Oh, nog 1 ding in deze belachelijk lange post: ik heb iets gevonden van dat je H2O2 en Cl2 kan laten reageren zodat het een leuke, rode gloed geeft, maar niet duidelijk hoe dit bereikt kan worden.....is hier daadwerkelijk chloorgas voor nodig? of kan ik gewoon bij de etos een flesje 3% H2O2 pakken en er keukenzout in mikken? hogere concentraties zijn moeilijk aan te komen en al snel te duur.

Alvast hartelijk bedankt!

Richard

Berichten: 25

Re: een leuk proefje voor op een huwelijk

Chhloorgas is niet aan te raden op een huwelijksfeest en de Cl in NaCl zal niks uitrichten met het zuurstofwater.

Ik zou het simpel houden en iets met indicatoren doen. Wist je dat rodekoolsap 3 verschillende kleuren kan aannemen ? Van fris rood(roze) in zure pH, naar blauw in basisch milieu en groen in sterk basisch milieu. Kwestie van azijn, zeep en ontstopper bij de hand te hebben.

Maak rond een grote vaas een cover met hartvormige uitsnede, water met voldoende rodekoolsap en dan kan je wel een verhaaltje verzinnen waarbij het hart van groen naar blauw overgaat en uiteindelijk rood wordt.

Berichten: 3

Re: een leuk proefje voor op een huwelijk

nee chloorgas is idd een van de stomste dingen die ik kan doen :P

maar bedankt, dat met die sap klinkt best goed. ik heb er al eens eerder van gehoord, maar had er op die manier nog niet over gedacht...

weet je wellicht zo hoe lang die reactie duurt om rood te worden?

Berichten: 654

Re: een leuk proefje voor op een huwelijk

Op pagina 3 van het scheikunde-examen Havo 2006 stond een leuk en illustrerend experiment die niet bijzondere chemicaliën vereist. Wel in gedachten houden dat het alleen om het uiterlijk gaat, geen van de mengsels is daadwerkelijk drinkbaar.

Examenblad.nl Havo Scheikunde 2006

Berichten: 3

Re: een leuk proefje voor op een huwelijk

hey dat klinkt best goed :)

ik ga nu weer offline, dus nogmaals zeer bedankt voor de suggesties :)

Reageer