Acetylsalicylzuur bereiding

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Acetylsalicylzuur bereiding

Waarom mag bij de bereiding van acetylsalicylzuur niet boven de 60°C verwarmt worden?

Dit heeft zeker niets te maken met de kookpunten van salicylzuur en azijnzuuranhydride denk ik want die zijn veel hoger!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Ik heb de titel van je topic aangepast. Die was precies dezelfde als je andere topic [-X </font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Acetylsalicylzuur bereiding

Schrijf eens op wat je precies moet doen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: Acetylsalicylzuur bereiding

Wat je dus precies moet doen:

* Salicylzuur omkristalliseren.

* Azijnzuuranhydride destilleren

* 10 g van je salicylzuur + 15 g van je azijnzuuranhydride + 5 druppels zwavelzuur

* Schudden tot gemengd

* En dan opwarmen tot 50 à 60 graden

En dan vraagt de leerkracht, wrm mag je niet boven de 60°C verwarmen....

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Acetylsalicylzuur bereiding

Beredeneer eens wat er met de 3 verschillende stoffen die je gebruikt gebeurd en ga na wat het effect van een temperatuur van +60 graden daar op kan hebben.

Berichten: 30

Re: Acetylsalicylzuur bereiding

Ik zat eigenlijk met net dezelfde vraag dus zal ik maar antwoorden op Sam The Chemist zijn comment...

het zwavelzuur zal 1 van C=O van azijnzuuranhydride protoneren naar C-OH (met positief geladen carbonyl C-atoom).

daarna valt de OH groep van salicylzuur aan op de positief geladen Carbonyl C-atoom en splitst er azijnzuur af van het anhydride...

Dan wordt er alleen nog maar H+ van de C-O binding weg gedaan en ontstaat de carbonylgroep terug...

Het enigste dat ik nu nog kan bedenken is dat bij te hoge temperatuur je H+ te aggresief zal zijn en 2 maal een carbonylgroep van azijnzuuranhydride zal protoneren.... alhoewel dat dat nogal wreemd klinkt in mijn oren...

Ik hoor graag je reactie

Berichten: 8

Re: Acetylsalicylzuur bereiding

klinkt inderdaad nogal raar, kan het ook niet zijn dat er een product gewoon gedestrueerd wordt op deze temperatuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Acetylsalicylzuur bereiding

Wat ik meer bedoelde is schrijf de reactie eens uit. Hierin kan je namelijk ook denken dat het verhogen van de temperatuur een effect heeft op een verschuiving van het evenwicht waardoor een reactie b.v. sneller verloopt.

Ooit gedacht dat er met het verhogen van de temperatuur een gevaar van brand/explosie kan ontstaan?

Berichten: 5

Re: Acetylsalicylzuur bereiding

I.v.m. dat evenwicht of een eventueel gevaar heb ik niet echt iets concreets kunnen vinden, maar we gebruiken wel zwavelzuur als katalysator en over zwavelzuur vond ik het volgende:

Tijdens het opwarmen worden vele organische stoffen door zwavelzuur gedehydrateerd, waarbij de moleculen kapot breken en er koolstofrestanten achter blijven. Dit leidt tot bruinkleuring of zelfs zwartkleuring.

Ik denk dat dit mss eventueel een reden zou kunnen zijn als je te hoog verwarmt dat dit gebeurd...?

Reageer