practicum met waterstofchloride

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 167

practicum met waterstofchloride

Dag iedereen,

Ik ben beginnende leerkracht chemie en ik zou een practicum willen geven ivm verdunningen.

Hiervoor zouden mijn leerlingen 2,0 M HCl moeten gebruiken om te verdunnen. Kan ik dit hen laten gebruiken of is dit toch niet helemaal veilig?

Rekening houdend met het feit dat ik geen handschoenen maar enkel labojassen en brillen voor handen heb.
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Re: practicum met waterstofchloride

Ik denk als je je afvraagt of dit veilig kan je er niet aan moet beginnen.

Je moet zelf voldoende inzicht in de gevaren en risico´s van de stoffen hebben om leerlingen te kunnen begeleiden tijdens een practicum.

Maar waarom wil je met zoutzuur werken als je een practicum wilt geven ivm met verdunningen, ik zou denken dat verdunnen met kleurstoffen veel aanschouwelijker is.

Berichten: 167

Re: practicum met waterstofchloride

Op deze school zijn de practica standaard voorgemaakt en werd er voor dit practicum HCl gebruikt.

Het is eigenlijk gewoon om ze te laten leren werken met een pipet en pipetpomp en het nauwkeurig werken met een maatkolf.

Kan ik misschien beter NaCl in de plaats gebruiken?
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Re: practicum met waterstofchloride

Als je NaCl kunt gebruiken in plaats van HCl heeft dit natuurlijk veruit de voorkeur, als je 2 gelijkwaardige alternatieven hebt kies je natuurlijk voor het alternatief met de minste risico's.

(Even het kostenaspect niet meegenomen want dat kan natuurlijk ook een rol spelen.)

PS Waarom kan het dan niet met water?

Onze stagiares moeten vaak eerst pipetten controleren met water om voldoende nauwkeurig te leren pipetteren.

Berichten: 22

Re: practicum met waterstofchloride

Ik moest bij mijn opleiding leren pipeteren met water. Het is veilig en goedkoop :p. En hoe gevaarlijk het HCL is ligt toch ook aan de molariteit van het HCL. Als je de leerlingen 1.0M HCL geeft kan dat toch geen kwaad?

Berichten: 2.337

Re: practicum met waterstofchloride

Of er nu NaCl in dat water is opgelost of helemaal niks, als je toch niet de concentratie gaat bepalen maakt dat toch niks uit?

Zoals gerard zegt, als je met een kleurstof werkt hebben de leerlingen en jij controle of men correct aan het werken is. Er zijn genoeg niet gevaarlijke zouten die sterk gekleurde oplossingen geven.

Berichten: 3.145

Re: practicum met waterstofchloride

Met 1M HCl zouden de leerlingen echt wel veilig moetne kunnen werken. Enige punt is dat ze het niet in de ogen moeten krijgen. Op de huid doet 1M HCl hoegenaamd niets, zelfs niet na minuten inwerken. Gewoon gezond verstand gebruiken, bij morsen laten afspoelen met water. Het enige risico is inwerking op de ogen.

Berichten: 119

Re: practicum met waterstofchloride

ik zou idd zoals Woelen al aangaf ipv de HCl oplossing een kleurstof pakken.

ik weet niet wat je er voor de rest mee gaat doen maar als je ze de HCl laat verdunnen zien alle oplossingen er hetzelfde uit en met een kleurstof leg je principe van verdunnen herkenbaarder uit.

als er in het practicum ook de detectie van de verschillende concentraties inbegrepen is, is HC; wel leuk maar anders is een kleurstof ruim voldoende.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: practicum met waterstofchloride

Je zou wat azijnzuur en ammonia kunnen nemen en bij eentje fenolftaleine doen. Dan laat je de kinderen een bij de andere doen . Als ze goed doen dan verdwijnt de paarse kleur of ontstaat ie. :)

Als ammonia "te veel stinkt" voor de kinderen, dan kan je gewoon soda gebruiken en krijg je ook nog leuk bruis effect.

Reageer