Omzettingen tussen stofklassen.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Omzettingen tussen stofklassen.

Ik zit op het 4de jaar Aso (wiskunde wetenschappen) in België en ben momenteel bezig met de omzettingen tussen stofklassen.

-Ik zit namelijk in de problemen bij de bereiding van ternaire zuren.

Formule: (nM)O (+H2O)-->HZ

ik ken nl. de oplossingsmethode van bv. de reactievgl P2O5+H2O-->....... niet

(oplossing is P2O5+3H2O-->2H3PO4, maar geen enkel idee hou ik hieraan zou moeten komen)

- daarnaast zit ik ook in de problemen bij de bereiding van een zout uit een hydroxide en een zuur.

Formule: MOH+HZ-->MZ+H2O

Als voorbeeld in boek staat er deze vgl bij: 3H2CO3+2Al(OH)3-->Al2(CO3)3+6H2O (= opgelost)

Zou mij iemand kunnen helpen in welke stappen ik deze 2 reactievergelijkingen zou moeten oplossen?

U zou mij heel blij maken :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Omzettingen tussen stofklassen.

Bij die eerste kan ik je niet helpen. Daarbij is het volgens mij gewoon "weten" dat P2O5 de "droge" vorm van fosforzuur is....

De opstelling van de reactievergelijking voor een zuur-base reactie is wel te beredeneren. Het zuur moet H+ afstaan, en de base moet of OH- afstaan of H+ opnemen. Je kunt dan proberen uit te vissen hoeveel keer dat kan. In het geval van je voorbeeld zou koolzuur 2x zuur kunnen reageren, en aluminiumhydroxide 3x basisch. Je moet om ze te laten reageren het aantal gelijk maken, dit kan door 3 zuurmoleculen met 2 basemoleculen te laten reageren in de reactievergelijking.

Pas wel op, want het is in moeilijke gevallen niet altijd zo dat alle H+ van een zuur wordt afgestaan. Bij elke H+ die eraf gaat wordt het zuur zwakker. Hetzelfde geldt omgekeerd bij de base. Het kan dus voorkomen dat de zwakker geworden base niet sterk genoeg meer is om de H+ van het zwakker geworden zuur af te trekken!

Reageer