Nanomaterialen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Nanomaterialen

hallo allemaal,

ik ben bezig met een experiment om het verschil aan te tonen tussen bulkmateriaal en nanomateriaal,

ik heb een water oplosbaarheid gedaan, 72 uur laten roeren, en daarna laten bezinken.

de verwachting was dat de nanodeeltjes niet zouden bezinken en de bulkmateriaal wel,

echter dit is andersom. heeft iemand een idee hoe dit kan zijn gekomen.

alvast bedankt

Berichten: 70

Re: Nanomaterialen

Wat is het voor materiaal?

Berichten: 54

Re: Nanomaterialen

Kan veroorzaakt worden door de geometrische vorm van de deeltjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Nanomaterialen

Vertel ons eens wat meer details over het experiment? Wat voor nanodeeltjes denk je dat je gemaakt hebt? Ligand gestabiliseerd of ladingsgestabiliseerd?

Een simpel en leuk experiment dat ik een prof zien doen heb tijdens de les was het maken van zilver nanodeeltjes door het reduceren van een zilvernitraatoplossing met natriumcitraat. Als alles goed gaat krijg je dan een geelgekleurde oplossing van ladingsgestabiliseerde zilver nanopartikels. Door het feit dat ze een deel van het visueel lichtspectrum absorberen toon je aan dat ze verschillen van bulk zilver, dat visueel licht reflecteert (metaalglans).

Berichten: 9

Re: Nanomaterialen

ik heb geen materiaal gemaakt, het is titaniumoxide anatase. Het nanomateriaal heeft deeltjes groote van < 25 nm. het is onderdeel van mijn stage, om de verschillen aan te tonen tussen nanomateriaal en bulkmateriaal. de verwachting was al wel dat het niet zou oplossen in water. maar ook had ik gedacht dat titaniumoxide in grotere vorm eerder zou bezinken. ik denk dat het nanomateriaal is gaan agglomeren

Reageer