[scheikunde] Spectrofotometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Spectrofotometrie

hallo, ik zit er ff helemaal doorheen, zie het gewoon niet.

Ik moet een bepaling van Mn en Cr in staal mbv spectrofotometrie doen.

Dit gaat prima volgends voorschrift, monsters zijn staal krullen.

Wanneer ik deze heb uitgewerkt, word er vervolgends gevraagd maak de volgende standaarden;

Kaliumdichromaat p.a. 0 - 0,5 - 1 - 2 mmol/l in een oplossing die gelijktijdig 1 mol/l

zwavelzuur en 0,7 mol/l orthofosforzuur bevat.

Kaliumpermangaat p.a. 0 - 0,1 - 0,2 - 0,4 mmol/l zwavelzuur, 0,7 mol/l otrhofosforzuur.

En nu ben ik het dus kwijt, wat moet ik hier nu doen?

Ik begrijp niet hoe ik de oplossing voor de ijklijn moet maken, de ijklijn zelf begrijp ik wel.

vgr, biba.

Berichten: 94

Re: [scheikunde] Spectrofotometrie

Molmassa kaliumpermanganaat : 158,04 g/mol

je wilt bijvoorbeeld een oplossing van 1 mmol / L

158,04 g/mol = 158,04 mg/mmol

als je dus 1 mmol in 1 liter oplosmiddel wil verkrijgen, doe je 158,04 mg in een maatkolf van 1 liter en vul je deze aan tot de maatstreep.

aangezien je oplosmiddel wilt besparen zul je met een meertrapsverdunning moeten werken. Dit betekent dat je 158,04 mg zal moeten oplossen in een 20 ml maatkolf (1 mmol in 20 ml = 50 mmol in 1000 ml), en hieruit 1 ml zal moeten pipetteren, waarna je deze aanvult tot 50 ml.

Ik hoop dat je dit wel begrijpt, ondanks het voorbeeld met kaliumpermanganaat (gekozen zodat je zelf nog moet gaan rekenen ;) ) en van hier uit de andere standaardoplossingen zelf kunt berekenen/maken.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Spectrofotometrie

Bedankt voor je hulp heel fijn, nog even een vraag over de 1mol/l Zwavelzuur, deze heeft de molmassa van 98,08 g/mol dus dat is dan al 1mol en moet ik 98,08 gram afwegen om toe te voegen op een liter?

En bij het van de orthofosfor moet ik 0,7 mol/l toevoegen, doe ik dat dan zo: H3PO4 heeft een molmassa van 97,995181 dus dat is 1 mol maar ik moet 0,7 hebben deel ik het dan 97,995181 : 100 = 0,97995181 x 70 =68,5966 dus word het zeg maar afgerond 70 gram/liter wat ik toevoeg.

klopt deze berekening of zit ik nu helemaal fout?

Berichten: 244

Re: [scheikunde] Spectrofotometrie

Ja, die berekeningen kloppen.

Ik neem aan dat die hoeveelheden niet precies toegevoegd hoeven te worden?

Dan zou ik beide hoeveelheden namelijk nog even omrekenen naar het aantal mL dat je toevoegt.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Spectrofotometrie

gelukkig, heb ik dat eerste in ieder geval nog onthouden van vroeger, zocht nog bevestiging van anderen, bedankt.

Dan nog even dat terug rekenen naar ml... is dat dan 70 mg/ml toch.

maar ik moet een maatkolf met 1liter oplossing maken, dan kan ik toch gewoon... oh wacht ff het begint me nu eindelijk te dagen. ik zal de handeling eens op papier uit tekenen stap voor stap dat geeft een duidelijker beeld voor me qua handelingen.

bedankt!!!!

Berichten: 94

Re: [scheikunde] Spectrofotometrie

biba schreef: oh wacht ff het begint me nu eindelijk te dagen. ik zal de handeling eens op papier uit tekenen stap voor stap dat geeft een duidelijker beeld voor me qua handelingen.
Juist!

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Spectrofotometrie

en dan voeg ik bij die 1 ml kaliumpermanganaat in de maatkolf van 50ml nog eens 20 ml oplossing uit de 1 liter oplossing zwavel en othofosforzuur?

dan vul ik dit aan tot 50ml met demiwater, en kan ik de extinctie meten van 1mmol/l kaliumdicromaat en als ik uit die zelfde verdunning kan ik dan ook gewoon 0,5 ml nemen om 0,5 mmol/l kaliumdicromaat te meten. heb ik het nu eindelijk goed begrepen? :P

Berichten: 94

Re: [scheikunde] Spectrofotometrie

biba schreef:en dan voeg ik bij die 1 ml kaliumpermanganaat in de maatkolf van 50ml nog eens 20 ml oplossing uit de 1 liter oplossing zwavel en othofosforzuur?

dan vul ik dit aan tot 50ml met demiwater,
Dat ligt eraan wat je gehalte zwavelzuur en orthofosforzuur in de pot is. Ook ligt het eraan of je 2 aparte potten hebt of 1 pot met beide gemengd. Als ze in 1 pot zitten en dus gemengd zijn zodat de zuren de juiste concentraties hebben, dan kan je gewoon aanvullen met die oplossing.
en kan ik de extinctie meten van 1mmol/l kaliumdicromaat en als ik uit die zelfde verdunning kan ik dan ook gewoon 0,5 ml nemen om 0,5 mmol/l kaliumdicromaat te meten. heb ik het nu eindelijk goed begrepen? :P
Nee, zoals je het zegt kan dat niet. Dit om het feit dat een willekeurige hoeveelheid van dat monster ten alle tijde 1 mmol/L is. Als je 0,5 mmol / L wilt verkrijgen, moet je gewoon de helft van het volume (d.w.z. 0,5 ml in plaats van 1 ml) uit de 20ml-kolf nemen en aanvullen tot 50 ml.

Wat je ook nog zou kunnen doen is 10 ml uit de 50 ml 1mmol/L oplossing nemen en die aanvullen tot 20 ml, dan heb je ook een oplossing van 0,5mmol/L.

Eigenlijk is het een vrij simpele gedachtengang, maar het duurt gewoon even voordat je het ziet.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Spectrofotometrie

juist ja, de oplossing gebruik ik om aan te vullen, en als de afgewogen monsters van 0,5 - 1 - 2 doe ik apart in een maatkolf van 20ml en vul deze aan met demi, vervolgens haal ik hier 0,5 -1 - 2 ml uit doe dit in een maatkolf van 50ml en vul deze aan met mijn oplossing.

of neem ik uit elke maatkolf van 20ml 1 ml om in de 50ml maatkolf te doen en vul deze aan met de oplossing?

ik denk zelf dat ik 0,5 - 1- 2 ml uit de 20 ml kolf moet halen en die in de 50 ml maatkolf moet doen en aanvullen.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Spectrofotometrie

wacht ff is het niet gewoon alles wat ik heb afgewogen van de kaliumdichromaat en de kaliumpermanganaat, en dit bereken naar gram/liter en elk afgewogen massa aanvul met mijn oplossing van zwavelzuur met orthosfosforzuur, het niet uitmaakt of dit nu in een maatkolf van 50ml of 100ml of wat dan ook is. en ik nu in elke maatkolf de verhouding naar de liter nu heb, en dus de Extinctie kan meten! :oops:

Is dat het?

Reageer