Koper(II)chloride

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 56

Koper(II)chloride

Beste allemaal,

Ik heb kopersulfaat met HCl laten reageren om zo koper(II)chloride te maken.

Dit is op zich gelukt, en vrijwel al het HCl is afgedampt, nu blijft alleen over om dat laatste HCl eruit te krijgen.

Ik zoek dus een oplosmiddel waar CuCl2 niet in oplost maar de HCl dus wel.

Maar het blijkt in water, acetone, alcohol en ether op te lossen.

Weet iemand de oplosbaarheden in die oplosmiddelen behalve water?

En weet iemand of het misschien in ethylacetaat niet op lost of kookpuntsbenzine?

Of een andere manier om de HCl kwijt te raken, het blijft namelijk naar HCl ruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Koper(II)chloride

Dit is niet je probleem, want HCl is een gas bij kamertemperatuur. Kun je de reactievergelijking eens opschrijven? Dan zul je zelf zien waar je probleem zit.

Berichten: 56

Re: Koper(II)chloride

CuSO4 (aq) + 2 HCl (aq) --> CuCl2 (s) + H2SO4 (l)

Dus er zit zwavelzuur in nu, en dat zou ik eruit moeten verdampen theoretisch gezien.

Maar dat wordt een beetje moeilijk en is ook niet de bedoeling.

Ben nog altijd aan het bedenken hoe ik dat eruit krijg, want het lijkt zo goed als droog (beetje plakkerig nog) het ruikt alleen nog naar HCl...

Berichten: 840

Re: Koper(II)chloride

Waarom denk je dat zwavelzuur eerder zal verdampen dan HCl?

Je zult nooit koper(II)chloride kunnen maken op deze manier.

Wat wel kan:

Los koper(II)sulfaat pentahydraat op in water, voeg een kleine overmaat NaOH toe, verwarm de oplossing tot al het koper(II)hydroxide is ontleedt in CuO, filtreer, was het CuO met water, en los dit op in zoutzuur en damp in.

Berichten: 56

Re: Koper(II)chloride

Ik denk niet dat zwavelzuur sneller verdampt.

Maar ik heb nu wel lichtgroene kristallen, vrijwel alle vloeistof verdampt.

En als ik een klein beetje nog sterker verhit dan wordt het bruinig van kleur (anhydrous koper(II)chloride).

Berichten: 3.145

Re: Koper(II)chloride

Ik denk dat jij heel onzuiver spul hebt. Kopersulfaat met een beetje koperchloride er door is ook al groen en wordt bruin bij verhitten.

Je kunt het wel testen. Voeg je groene stof toe aan aceton. Als het heel snel volledig oplost en een geelbruine oplossing geeft, dan is het koper(II)chloride 2-hydraat. Als het maar voor een klein deel oplost (gele oplossing met veel lichtgroen tot lichtblauw vast spul dat niet wil oplossen) dan is het hoofdzakelijk koper(II)sulfaat met ook nog wat chloride er in.

Reageer