[scheikunde] pKb van ammoniak

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] pKb van ammoniak

Hoi iedereen,

Ik heb het volgende in mijn verslag staan:

Afbeelding

Maar dit is niet goed. De Binas zegt immers dat de pKb van NH3 4,75 is. Waar gaat mijn logica scheef?

Overigens staat hier het hele verslag (misschien nodig voor de context?). Het bovenstaande stukje staat bijna helemaal onderaan.

Alvast bedankt!

Martijn

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] pKb van ammoniak

In die oplossing is geen gasvormig NH3 aanwezig, maar opgelost, dus (aq).

Verder kloppen de stoffen in je Kz niet. Kun je opschrijven wat de concentratie van NH3(aq) is na toevoeging van het zoutzuur? Hoe kom je daaraan?

Berichten: 2

Re: [scheikunde] pKb van ammoniak

Hoi rwwh, bedankt voor je reactie!

(Overigens is de tweede NH3 [dus onder de deelstreep] in de evenwichtsvergelijking een typfout. Daar hoort natuurlijk NH4 te staan)

Ik heb een oplossing van ammoniak in water gekregen (precies 25,00 mL) met een onbekende molariteit. Die oplossing is vervolgens getitreerd met zoutzuur (1,003M) en de pH is gemeten met een computer-programma (Coach). In het equvalentiepunt is er 19,3 mL zoutzuur toegevoegd. Hier horen de onderstaande grafieken bij (Meting 2 is mislukt en kan genegeerd worden):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De molariteit van de ammoniakoplossing is dus (19,3 • 1,003) / 25,00 = 0,773 M.
Kun je opschrijven wat de concentratie van NH3(aq) is na toevoeging van het zoutzuur? Hoe kom je daaraan?
Ik ben bang dat ik niet goed weet wat je bedoelt. Kun je uit de bovenstaande gegevens iets opmaken?

Bedankt!

Reageer