Na3PO4 + EtOH 96% = neerslag?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Na3PO4 + EtOH 96% = neerslag?

Deze week heb ik tijdens mijn werk (R&D) Na3PO4 gebruikt om te bufferen. Mijn samples heb ik een tijd laten staan, vervolgens de buffer afgegoten en EtOH 96% toegevoegd om water te verwijderen. Het eerste wat opviel was dat de ethanol wit en troebel werd.

Aangezien ik van huis uit geen chemicus ben, zou ik graag willen bevestigen of dit simpelweg het resultaat is van een slechte oplosbaarheid van Na3PO4 in EtOH?

Alvast bedankt!

NB: Om te bevestigen dat het niet aan mijn samples lag, heb ik druppel voor druppel Na3PO4 aan EtOH 96% toegevoegd en de oplossing werd nagenoeg direct wit en troebel.

Berichten: 9

Re: Na3PO4 + EtOH 96% = neerslag?

Na3PO4 is in de basis onoplosbaar in alcohol.

Een zelfde wit kleuring zie je als je probeert Maltodextrine op te lossen in ethanol.

Probeer het eens andersom. Maak een oplossing van Na3PO4 en voeg deze oplossing toe aan alcohol. Wellicht gaat dit wel.

Berichten: 3

Re: Na3PO4 + EtOH 96% = neerslag?

Hey, bedankt voor je antwoord!

Zou je "onoplosbaar in de basis" kunnen definiëren voor mij?

Wat ik nu dus inderdaad al gedaan heb is het bereiden van een oplossing Na3PO4 buffer (door Na3PO4.12H2O in purified water op te lossen). Vervolgens heb ik de buffer dus druppel voor druppel toegevoegd aan een bekerglas met EtOH.

Dit zorgde dus voor een witte troebele oplossing en als ik je laatste zin goed lees, zou dit dus wel moeten oplossen?

Berichten: 9

Re: Na3PO4 + EtOH 96% = neerslag?

Met onoplosbaar in de basis bedoel ik gewoon dat de buffer niet oplost in alcohol.

Ik denk dat jij pure ethanol gebruikt. Dit is veel te sterk. Water is wel oplosbaar in ethanol. Je krijgt een heel sterk alcohol/water mengsel (> 90%) waar de buffer in reageert (niet oplost). Probeer het eens met een 50/50 alcohol water mengsel. Druppel daar je buffer eens in?

Misschien dat ik je vraag niet goed begrijp. Maar het lijkt erop dat je je buffer mengsel al oplost in ethanol? Voeg ethanol toe aan de oplossing. Maak een oplossing van de buffer, en voeg hier ethanol aan toe onder roeren.

Berichten: 3

Re: Na3PO4 + EtOH 96% = neerslag?

Ik gebruik, zoals in de eerste post vermeld staat, 96% EtOH. Zal nogmaals opsommen wat ik gedaan heb. ;)

1. Bufferoplossing gemaakt: Na3PO4.12H20 + purified water

2. EtOH 96% in bekerglas

3. Druppel voor druppel de bufferoplossing toegevoegd aan EtOH

Ik los dus inderdaad mijn bufferoplossing op in EtOH. Althans, dat trachtte ik.

Inmiddels ben ik er 99% zeker van dat het gewoon neergeslagen buffer is, dmv het uivoeren van een simpel experimentje. Daarbijkomend geef jij ook aan dat Na3PO4 simpelweg niet oplost in alcohol. Dat is voor mij genoeg bevestiging. Bedankt! :)

Berichten: 2

Re: Na3PO4 + EtOH 96% = neerslag?

Klopt, fosfaat buffers mixen niet met EtOH, dit geeft inderdaad een witte troebele neerslag.

Reageer