Kalium Chloraat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 67

Kalium Chloraat

Hallo allemaal,

Ik ben Jurian en ben nieuw op dit forum.

Ik ben lid geworden omdat ik een vraag had en omdat ik chemie leuk en interessant vind.

Ik heb het hier gepost omdat ik niet weet waar het anders moet.

Ik wil graag Kalium Chloraat maken, dit ga ik doen door electrosyse.

Een verslagje leek me misschien wel leuk en het is handig dat als ik op een probleem stuit dat jullie even kunnen helpen.

Mijn opstelling :

-een vaas met daarin een mengsel van losalt en water.

-een 9v batterij.

-koperen draden, deze zitten in het water en aan de batterij geplaatst.

-alliminum folie over de vaas

Er komen van de draad die aan de negatieve pol van de batterij is aangesloten, belletjes.

Ik heb alle tijd en indien nodig laat ik het een week staan.

Huidige status :

onderin zit wit spul, waarschijnlijk onopgelost lo-salt.

bovenin begint zich een dun laagje schuim te vormen.

Ik weet alleen niet wanneer ik kan weten of het klaar is en hoe ik de kalium chloraat er dan uithaal.

Misschien dat iemand mij dit kan vertellen?

Verder sta ik open voor opmerkingen als ik iets verkeerd doe of als iemand tips heeft!

Daar kan ik alleen maar van leren.

Ik hoop jullie hierbij genoeg ingelicht te hebben, en ik hoop dat jullie antwoorden op mijn vraag hebben.

m.v.g Jurian

Berichten: 654

Re: Kalium Chloraat

Je verkijkt je op de moeilijkheid van dit experiment. Het is niet simpelweg een 9V-batterij over wat kaliumchloride laten stromen. Temperatuur, concentratie, zuvierheden, spanning, stroom en het kathode-/anodemateriaal zijn allemaal variabelen die invloed hebben op je reactie.

Berichten: 67

Re: Kalium Chloraat

Je verkijkt je op de moeilijkheid van dit experiment. Het is niet simpelweg een 9V-batterij over wat kaliumchloride laten stromen. Temperatuur, concentratie, zuvierheden, spanning, stroom en het kathode-/anodemateriaal zijn allemaal variabelen die invloed hebben op je reactie.
oke.

Alleen wil ik graag weten of ik zo kaliumchloraat kan maken.

Ik bedoel ; het moet niet super zuiver zijn ofzo, ik ga er geen pyro dingen mee doen.

Maar alleen een beetje kaliumchloraat.

Bedankt voor je tips en als ik wat meer/zuiverdere ga maken ga ik dit zeker allemaal toepassen. grafiet elektroden enzo.

Trouwen zag ik een 5v adaper liggen op mijn kamer.

Deze geeft gelijkstroom en lijkt me dus bruikbaar. (Aantal A weet ik niet).

Maar onstaat er geen kortsluiting als ik deze in het stopcontact doe?

Berichten: 67

Re: Kalium Chloraat

er begint zich onderaan spul te vormen!

en het is geen zout! het zijn grote stukjes :)

Zou dit kaliumchloraat zijn?

Indien nodug post ik wel een fototje!

Berichten: 67

Re: Kalium Chloraat

hoi,

ik heb op internet gelezen dat ik het dus echt compleet fout doe : als de stroom hoger dan 5,5v komt word het kclo4 !

ik ga morgen en pcvoeding ombouwen voor 5v input met veel a!

het gaat sneller met een hoge "A" en ik maak door de 5v : kclo3 en geen kclo4 ;)

verder ga ik morgen ook andere elektroden gebruiken, en heb ik een mooi slangetje om "chlorine gas" af te voeren naar buiten.

kortom een betere voorberijding

Berichten: 654

Re: Kalium Chloraat

Ja, zeg dat wel. 5,5V stroom noemen, "chlorine gas", hoge "A".

Verdiep je wat meer in de materie.

Berichten: 67

Re: Kalium Chloraat

inderdaad, e hebt gelijk ik moet er wat meer moete voor doen.

trouwens werd het water blauw! logische redenering: elecctrosyse van het koperkabel :oops:

Berichten: 3.145

Re: Kalium Chloraat

Kaliumchloraat maken is echt niet iets dat je zomaar doet. Je moet dagen lang electrolyseren bij een stroom van een paar ampere, je hebt bij voorkeur MMO anodes en titaan kathodes nodig of op zijn minst grafiet. Met koper draadjes krijg je beslist GEEN kaliumchloraat.

Kaliumperchloraat krijg je al helemaal niet. Om dat te kunnen maken moet je eerst chloraat maken en dat vervolgens electrolyseren met looddioxide anode of platina anode. MMO anodes en grafiet anodes maken geen perchloraat, die leveren alleen maar zuurstof op in een chloraat-oplossing.

Ikzelf heb chloraat gemaakt en heb daar een webpagina over geschreven. Lees dit maar eens door om je een indruk te geven van wat je moet doen. Het proces is echt wel heel wat complexer dan simpelweg een paar draadjes in een oplossing van kaliumchloride steken! Voor de jaarwisseling zul jij geen kaliumchloraat meer kunnen maken, maar als jij je wat meer verdiept in de materie en in de chemie er achter, dan kun je in het nieuwe jaar wellicht wel wat kaliumchloraat maken:

http://woelen.homescience.net/science/chem...cell/index.html

Op soortgelijke manier heb ik ook cesiumchloraat gemaakt uit cesiumchloride en binnenkort ga ik proberen om het ook voor elkaar te krijgen met bariumchloraat (ik wacht op een redelijke hoeveelheid bariumchloride).

Berichten: 67

Re: Kalium Chloraat

Hallo,

Ik heb nu een powersupply : 5v en 2a

Het is trouwens niet voor oud en nieuw!

maar hoe kom ik aan anodes en kathodes?

En het moet wel kaliumchloraat zijn niet percloraat.

Berichten: 3.145

Re: Kalium Chloraat

In mijn webpagina kun je klikken op het plaatje van de MMO anode en titanium kathode. Dan kom je op de webpagina van de leverancier waar ik deze electroden heb gekocht. Een set grote electroden kost $55 plus porto. Om die te gebruiken heb je een stroom van 50 A of iets dergelijks nodig in een cel van enkele liters vloeistof. Ik heb speciaal voor mijn setup electroden laten maken. Een setje van 6 cm x 2 cm kostte mij $18 en die heb ik gebruikt voor de cel die ik in mijn webpagina beschrijf. Reken wel op een levertijd van ettelijke weken, zelf heb ik er bijna een maand op gewacht.

Die power supply van jou is echt onvoldoende. Een 2A voedingkje op 5 V is niks. Ik neem aan dat het een adaptertje is voor een of ander apparaatje? Je moet echt een serieuze voeding hebben voor dit soort experimenten. Mijn electroyse liep op 3,5 A, maar als je een andere constructie van de cel hebt kan de stroom ook wel groter zijn.

Berichten: 67

Re: Kalium Chloraat

oke,

Dan gebruik ik maar eerst grafiet.

Ik zie op je website dat je ook een pc voeding kan ombouwen.

hier heb ik een vraag over : jij gebruikt de 12v en een tranformatortje naar 5v.

kan ik ook gewoon de 5v aansluitingen van de pc voeding gebruiken?

Jurian

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kalium Chloraat

Nee, want dan heb je te weinig Ampères.

Berichten: 67

Re: Kalium Chloraat

oke, dan ga ik dat ook maar doen ;)

mijn cel zelf is klaar : een pastic potje met een stokje grafiet en een stukroestvrij staal als kathode en anode.

als iemand nog een kathode/anode overheeft....

Berichten: 67

Re: Kalium Chloraat

ik heb nu een pc voeding.

vanaaf ff solderen enzo.

ik las op de site van woelen dat je de ''Resistor'' bij conrad kunt kopen.

dat ga ik dus maar doen.

Jurian

ps. @Woelen geweldige site! heel veel informatie echt bedankt!

Berichten: 3.145

Re: Kalium Chloraat

Nee, want dan heb je te weinig Ampères.
Onzin, voor mijn electrolyse heb ik de 5 volt gebruikt. Deze levert tientallen amperes. Die tutorial beschijft de ombouw naar een 12 V voeding, maar daarin staat aangegeven dat je ook de 5V kunt aftappen en gebruiken. In mijn nieuwe voeding (de andere is gesneuveld bij een HV-experiment, toen die een ontlading van 15000 V voor zijn kiezen kreeg :lol: ) heb ik de 5V ook gelijk maar naar buiten gevoerd.

Die PC-voedingen zijn echt super bij grote stroomsterktes en ze zijn kortsluitbeveiligd. Het enige waar ze niet tegen kunnen is tegen krachtige statische ontladingen bij hoge spanningen. Ik had aan die 12 V een hoogspanningsvoeding gekoppeld (12 V in, 15000 V uit) en op een ongelukkig moment was de PC-voeding ineens helemaal 'dood' door een hoogspanningsterugslag).

Reageer