[scheikunde] meerkeuzevraagjes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] meerkeuzevraagjes

Voor school heb ik enkele meerkeuzevraagjes gehad om op te lossen, maar ik ben niet altijd zeker van m'n stuk...

Iemand die kan helpen???

1) Een oplossing bevat 25 mmol H3PO4 en 10 mmol NaH2PO4. Welk volume van een 2,0 M NaOH oplossing moet toegevoegd worden om het tweede equivalentiepunt te bereiken bij de titratie van deze oplossing met NaOH?

30 ml

25 ml

5 ml

60 ml

Hier weet ik eigenlijk niet echt hoe ik er aan moet beginnen....

2) Hoe verhoudt de pH van een 2,0 M NaHCO3 oplossing zich tot een 0,10 M NaHCO3 oplossing?

Ik twijfel tussen het antwoord dat de ph's gelijk zijn en het antwoord dat dit niet bepaald kan worden zonder de ka-waardes.

3) Welke van onderstaande mengsels zal GEEN gebufferde oplossing geven?

100 ml 0,1 M Na2CO3 en 50 ml 0,1 M NaOH

50 ml 0,2 M Na2CO3 en 5 ml 1,0 M HCl

100 ml 0,1 M Na2CO3 en 75 ml 0,2 M HCl

100 ml 0,1 M NaHCO3 en 25 ml 0,2 M HCl

Ik vermoed het eerste antwoord omdat het hier gaat twee basen zijn en bijgevolg geen buffermengsel...

Hartstikke bedankt :P

GRTZ

Berichten: 9

Re: [scheikunde] meerkeuzevraagjes

Oja, bij de eerste vraag, mmol, betekent dat eigenlijk micromol?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] meerkeuzevraagjes

Millimol, 1/1000e mol. mol/l = mmol/ml.

Vaak heel handig rekenen bij analytische chemie omdat dat een hoop nullen en 10-3 en scheelt ;)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] meerkeuzevraagjes

Weet je soms ook of mijn redeneringen bij de laatste twee opdrachten kloppen en hoe je oefening 1 kan oplossen?

Bedankt

Berichten: 9

Re: [scheikunde] meerkeuzevraagjes

Echt niemand die kan helpen? :cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] meerkeuzevraagjes

2. Niet goed. Je dient het te zoeken in wat het effect van de concentratie is op de pH

3. Klopt helemaal. Er is geen reactie mogelijk voor nog meer base, alleen voor zuur.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] meerkeuzevraagjes

Bedankt alvast.

Bij vraag 2 dacht ik dat het ging om een amfolytoplossing en dat de ph dan niet afhankelijk is van de concentratie.

Daarom dacht ik dat ze gelijk zijn, maar blijkbaar is dit niet juist volgens jou...

De andere antwoordmogelijkheden zijn:

de ph van de 2,0 M oplossing is dubbel zo groot als die van 0,1M

de ph van de 2,0 M oplossing is de helft van die van 0,1M

Die antwoorden lijken me ook niet juist, vandaar dat ik dus opteerde voor het antwoord dat de ph's gelijk zijn...

Bij oefening 1 weet ik niet echt direct hoe er aan te beginnen...

Enig idee hieromtrent?

Grtz

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] meerkeuzevraagjes

2: Ja die antwoorden slaan inderdaad nergens op.

1: Wat geeft het 2e equivalentiepunt precies aan?

Berichten: 9

Re: [scheikunde] meerkeuzevraagjes

Ja, de antwoorden bij vraag 2 vind ik idd ook nogal raar. Ik denk dat ik dan maar gok op een gelijke ph.

Wat betreft oefening 1, bij het tweede valentiepunt is de hoeveelheid titrant die is toegevoegd aan een monster gelijk is aan de hoeveelheid analyt in dat monster. Althans dat zegt mijn cursus. Maar hier geraak ik eigenlijk niet wijs uit. Ik snap het principe van equivalentiepunten wel min of meer, maar heb geen idee hoe dit om te gieten in een formule en zo de gevraagde hoeveelheid NaOH te berekenen...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] meerkeuzevraagjes

Dan zou dus alle fosforzuur aanwezig zijn als HPO42-, akkoord? Wat zou je moeten doen om al je aanwezige fosforzuur en diwaterstoffosfaat daarin om te zetten?

Berichten: 9

Re: [scheikunde] meerkeuzevraagjes

Ja, volledig akkoord daarmee... :) Om al je aanwezige fosforzuur en diwaterstoffosfaat daarin om te zetten heb je dus NaOH nodig...

Ik zie alleen niet in hoe je daaruit de hoeveelheid NaOH kan berekenen.

Bestaat daar misschien een speciale formule voor?

Berichten: 365

Re: [scheikunde] meerkeuzevraagjes

je zou de reactievergelijking op kunnen stellen....om te beginnen dan weet je hoeveel met hoeveel reageert bv.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] meerkeuzevraagjes

Ik vermoed dat je deze reactie bedoelt: H3PO4 + 2NaOH => Na2HPO4 + 2H2O

Maar hoe bereken je dan het volume NaOH?

Een vriend van mij heeft ook moeite met deze opgave, maar heeft toch een oplossing gevonden, namelijk 25 ml Naoh. Klopt dit? Indien dit klopt kan ik misschien bij hem ten rade gaan en dan kan ik de oplossingsmethode hier posten...

mvg

Patje

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] meerkeuzevraagjes

Dat is er eentje, er geldt een 2e, die wel tot hetzelfde product leidt, maar begint van een andere beginstof. En die vriend heeft het helaas fout.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] meerkeuzevraagjes

Bedoel je dan deze reactie: NaH2PO4+ NaOH => Na2HPO4 + H2O ?

Kan je mij anders niet gewoon het antwoord en de oplossingsmethode geven?

Ik weet dat het eigenlijk beter is er zelf achter te komen met enkele tips van jullie, maar ik vrees dat me dat nooit gaat lukken...

Instinctief vermoed ik dat het antwoord 30 mL zal zijn, maar ik kan het moeilijk bewijzen.

Reageer