Staal eenzijdig oxideren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Staal eenzijdig oxideren

Beste chemie forummers,

Ik ben productontwerpster, met vrij weinig verstand van chemie :oops: , maar ik heb een vraag waar ik hoop via jullie een antwoord op te kunnen vinden.

Ik heb een lampenkap ontworpen in staal. De binnenkant van de lampenkap wil ik blank staal houden en behandelen met een transparante coating (waarschijnlijk poedercoat), maar de buitenzijde van de kap wil ik graag laten oxideren.

Weten jullie misschien hoe ik de buitenkant van de kap kan behandelen/waarmee ik deze kan behandelen zodat het staal versneld oxideerd?

Ik wil graag een oranjebruine roestkleur, of een donkergrijs/zwarte oxidatie mag ook. Zijn er oxides die ik erop kan strooien/stoffen die ik er op kan smeren o.i.d.?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want zoals ik al zei ik ben echt een nitwit op het gebied van chemie en met het zelf proefjes doen krijg ik vooralsnog nog niet het gewenste effect.

Super bedankt alvast voor jullie aandacht!

groetjes Romy

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Staal eenzijdig oxideren

Roest aan de buitenzijde moet niet zo ingewikkeld zijn, bedenk wel dat je eerst de binnenzijde beter kunt coaten.

Ontvet het staal goed, sproei er gelijkmatig een zoutoplossing over (paar eetlepels keukenzout in een emmer) ... en laat een paar uur buiten staan.

Als het goed genoeg geroest is, moet je de boel wel sealen/lakken want anders geeft het overal roestvlekken in huis/op kleding.

Re: Staal eenzijdig oxideren

Misschien is cor-ten staal een optie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cortenstaal

Berichten: 1.379

Re: Staal eenzijdig oxideren

Ik neem aan dat romykuhne niet een transparante maar een reflecterende coating wil voor de binnenzijde van haar lamp.

De buitenzijde van het staal ( RVS?) kun je niet via een chemische oxydatie inkleuren. Cor-ten staal is een geheel ander materiaal dan RVS en ken ik niet als een glanzend, reflecterend materiaal.

Het enige metaal dat zich via een oxydatie en adsorbtie laat inkleuren is aluminium. Maar dan zou de hele lampekap van aluminium gemaakt moeten worden.

Als er een sterk gekleurde laag van buiten op moet is die meestal krasgevoelig.

Je kunt beter een wat dikkere organische coating nemen die al voor het maken van de lampekap is aangebracht. Mogelijk kun je eenzijdig gecoat staal kant en klaar kopen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3

Re: Staal eenzijdig oxideren

Hartelijk dank voor jullie reacties,

De zoutoplossing werkt opzich wel, gaat trouwens nog beter als je er een beetje azijn door mengt, maar creeert een erg vlekkerig resultaat, geen mooie egale roest-huid. Ik wil het nu proberen met zoutzuur.

Cor-ten was ik inderdaad ook mee bezig, is wel mogelijk om een zijde te borstelen tot een glanszend oppervlak en dan te coaten, alleen is een moeilijk procedee, omdat als er ook maar een krasje in je coating zit het toch gaat roesten, daarbij is Cor-Ten vrij duur en zocht ik naar een goedkoper alternatief.

Ik ben echt opzoek naar een roestlaag, de inspiratie achter de lamp komt uit de scheepsbouw, en het materiaal mag heel puur en rauw zijn, niet té afgewerkt zegmaar.

Als iemand nog tips heeft, ze zijn zeker welkom!

Reageer