[scheikunde] Stoichiometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

[scheikunde] Stoichiometrie

Beste,

Ik heb problemen met het volgende vraagstuk:

2,50 g van een mengsel, bestaande uit NaCl (v) en NaNO3 (v) wordt in water opgelost. Deze oplossing vereist 30,0 ml 0,600 mol/l AgNO3 voor een volledige reactie volgens NaCl (aq) + AgNO3 (aq) -> NaNO3 (aq) + AgCl (v)

Hoeveel % van dat oorspronkelijk mengsel bestaat uit NaCl?

Ik heb reeds het aantal mol kunnen bepalen van AgNO3:

0,030l * 0,600 mol/l = 0,018 mol AgNO3

Aangezien je in de reactie ook 1 mol NaCl hebt, mag je dan de massa van NaCl berekenen met 0,018 mol (?)

Zoja: m = 0,018/ (35,45+22,99) = 0,000308 g

Is dit correct?

Ik begrijp niet hoe je vanuit deze berekeningen tot het 'oorspronkelijk' mengsel kan komen, in het oorspronkelijk mengsel is er geen sprake van Ag...?

Duidt die 2,5 g die wordt opgelost op de NaCl in de reactievergelijking? Dat is toch raar want het is een mengsel van NaCl (v) en NaNO3 (v) ...?

Mvg,

Berichten: 244

Re: [scheikunde] Stoichiometrie

Beste Louise,

Je bent goed op weg. Je gaat echter in de fout bij het omrekenen van mollen NaCl naar grammen NaCl. De molaire massa van een stof is namelijk in gram per mol en niet in mol per gram ;) . Dus dan moet je niet delen door je molaire massa, maar?

Vervolgens: het gaat om je 'oorspronkelijke' mengsel van NaCl en NaNO3. Je weet de totale hoeveelheid van dit mengsel in grammen, namelijk 2,5 gram. Met bovenstaande kun je berekenen hoeveel grammen NaCl je hebt. Nu moet je het kunnen oplossen ;) .

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Stoichiometrie

Bedankt alvast voor je snelle reactie,

nu bekom ik het juiste antwoord:

m (NaCl) = 0,018 * (35,45+22,99) = 1,05192 g

massa % = 1,05192 g / 2,5 g * 100 = 42,01 %

Mvg,

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Stoichiometrie

Beste,

Ik nog een oefening op massa% waar ik geen wijs uit geraak:

Bij toevoegen van een overmaat HCl aan 32,4 g van een legering van Mg an Al ontstaat 1,66 mol H2 (g)

Mg (v) + 2HCl (aq) -> MgCl2 (aq) + H2 (g)

2 Al (v) + 6HCl (aq) -> AlCl3 (aq) + 3H2 (g)

Hoeveel massa% Mg bevat deze legering:

Dit was mijn werkwijze:

1. massa bepalen van Mg (uit eerste vgl):

m = 1,66 mol * 24,30 mol/g = 40,338 g Mg

2. massa bepalen van Al (uit tweede vgl):

n = 1.66 /3 *2 = 1,1066... mol

m = 1,1066... mol * 26,98 g/mol = 29,86 g

3. massa% van Mg eruit halen

massa % = 40,338 g Mg / (40,338 g Mg + 29,86 g Al + 32,4 g HCl) *100 = 39,32 %

...de oplossingssleutel geeft echter een ander antwoord, weet iemand wat ik fout doe?

Mvg,

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Stoichiometrie

Sowieso dat de totaalmassa van je berekening veel hoger is dan je inweeg. Hoe kan 32,4g monster nu garant staan voor 70g stof?

Je houdt geen rekening met dat het ontstane waterstof het totaal is voor BEIDE vergelijkingen.

Berichten: 244

Re: [scheikunde] Stoichiometrie

Er staat in jouw opgave, dat er uit beide reacties (bij elkaar opgeteld dus) samen 1,66 mol waterstof komt. Oftewel: uit de magnesium met HCl komt een bepaalde hoeveelheid waterstof en uit de aluminium met HCl ook een bepaalde hoeveelheid waterstof: samen 1,66 mol waterstof!

Nu kun je je eindantwoord met de reactieverhoudingen uit de reactievergelijkingen gewoon simpel berekenen.

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Stoichiometrie

Excuseer mij, maar ik begrijp het eigenlijk nog niet helemaal..

Betekent het dan dat er in de eerste vgl 0,415 mol H2 (1,66/4) vrijkomt

en bij vgl 1,245 mol (0,415*3)?

En hoe kan je nu weten hoeveel gram Mg de legering bevat, en hoeveel gram Al van de 32,4g? Het zijn twee verschillende stoffen, dus je kan deze toch niet zomaar delen en vermenigvuldigen zoals bij het waterstofgas?

Mvg,

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Stoichiometrie

Je moet dit zo gaan oplossen:

x * molmassa Mg + y * molmassa Al = 32,4g

x + 3/2 y = 1,66 mol

De rest is wiskunde. Het slimste is om de 2e vergelijking in een fucntie van y op te schrijven, dus x = iets met y, en dat voor je x in te vullen zodat daar een y instaat, zodat je 1 vergelijking met nog maar 1 onbekende hebt.

Reageer