[scheikunde] Evenwichtsconstante of zuurconstante.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[scheikunde] Evenwichtsconstante of zuurconstante.

Hee!

Ik weet het, ik kan het beter aan de prof vragen. Maar probleem is dat die niet snel is in reageren. Als ze al reageert.. En aangezien ik morgen middag een deadline heb! Ik vroeg me dus of iemand snapt wat ik nou moet berekenen aan deze vraag:

Voor de zuurreactie van mierenzuur geldt Ka = 1,8 x 10-4. Voor de zuurreactie van het monowaterstofsulfide anion geldt Ka = 1,2 x 10-13 Welke getalwaarde geldt dan voor de evenwichtsreactie HCOOH + S2- naar HCOO- + HS- ?

Wat zou er bedoeld worden met getalwaarde? pH, een evenwichtsconstante.. Of Ka van de gehele reactie?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Evenwichtsconstante of zuurconstante.

Ik zet mijn geld op de evenwichtsconstante.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Evenwichtsconstante of zuurconstante.

Oke als ik dan ook uit ga van de evenwichtsconstante.. Hoe bereken ik dit van de complete vergelijking?

welke formule is er om een evenwichtsconstante van een hele formule te berekenen uit Ka waardes?

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Evenwichtsconstante of zuurconstante.

Deze?

Kreactie=Ka(zuur)* Ka-1(geconjugeerd zuur van de base)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Evenwichtsconstante of zuurconstante.

Je ziet het zo als je de reactievergelijkingen die bij de twee Ka´s horen, uitschrijft en daarnaast de formule voor de evenwichtsconstante bij de gevraagde reactie.

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Evenwichtsconstante of zuurconstante.

Eens even kijken dan.

Ka zegt iets over hoe makkelijk het zijn H+ af wil staan. Het lijkt mij dat de Ka waarden dan draaien om HCOOH en HS-.

Ka = 1,8 x 10-4

HCOOH -> HCOO- + H+

Ka = 1,2 x 10-13

S2- + H+ -> HS-

HCOOH + S2- -> HCOO- + HS-

K = [HCOO-] [HS-] / [HCOOH] [S2-]

K = [HCOO-] [1,2 x 10-13] / [1,8 x 10-4] [S2-]

Dan weet ik alleen niet wat ik met die andere twee stoffen moet. Weg laten aangezien ze geen H bevatten?

Zo ja dan is

K = 6,7 x 10 -10

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Evenwichtsconstante of zuurconstante.

Dit is nog niet wat ik bedoel.

Je moet de formules voor beide Ka´s ook uitschrijven. Die zijn niets anders dan een evenwichtconstante.

Met die twee kun je de nog onbekende termen elimineren.

Overigens staat deze reactie precies verkeerd om voor de Ka:
S2- + H+ -> HS-

Reageer