[scheikunde] HPLC

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 40

[scheikunde] HPLC

Hallo allemaal,

Voor een experiment moet ik het cafeïne gehalte in cola, koffie en thee bepalen m.b.v. HPLC.

In mijn praktijkbundel staat de volgende zin.

"Verdun het monster, indien nodig, met eluens zodat de concentratie in het midden van de kalibratielijn valt."

* mijn standaardreeks verdun ik m.b.v. methanol, waarom mijn monster met het eluens en niet met methanol?

(eluens bestaat uit: ijsazijn/methanol/water in de verhouding 4:35:61)

--------

Een ander vraagje: heb ik de theoretische gehalte aan cafeïne niet nodig om te kunnen bepalen hoeveel cola, thee en koffie ik moet verdunnen?

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen

Groetjes,

Stephan

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] HPLC

Omdat je 0-lijn op de extinctie van je eluens gesteld is en niet op puur methanol. Zou je dus met methanol verdunnen, dan introduceer je een fout. Je standaardreeks dien je eigenlijk OOK met eluens te verdunnen. En ja een gemiddeld gehalte zul je inderdaad nodig hebben.

Berichten: 40

Re: [scheikunde] HPLC

Bedankt voor de snelle reactie, dan ontbreken en kloppen er een aantal dingen niet in de bundel.

Berichten: 244

Re: [scheikunde] HPLC

Ik zou inderdaad met eluens verdunnen.

Als je je monsters/standaarden gaat verdunnen met methanol, bedenk dan wel welke elutiesterkte je oplosmiddel heeft. In dit geval sterker dan de elutiesterkte van je eluens, gevolg: lelijke brede pieken. Met andere woorden: zo veel mogelijk oplossen in je eluens om dit probleem te voorkomen.

Reageer