Soxhlet Extractie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Soxhlet Extractie

Hallo,

ik heb een presentatie over vet bepaling door Soxhlet methode en moet enkele vragen kunnen beantwoorden. Ik heb allees anders klaar maar kan niets vinden over aanwezigheid van het water in het staal en waarom het gedroogd moet zijn voor de extractie.

Veel bedankt als iemand me kan helpen!

Berichten: 157

Re: Soxhlet Extractie

water in staal? Vetextractie uit staal?

Maargoed. waarom moet het monster droog zijn. Kan je water extraheren met je extractievloeistof (vaak petroliumether)?

Berichten: 873

Re: Soxhlet Extractie

Je staal moet droog zijn, er komt altijd vocht mee bij de extractie en dat laat zich moeilijk verwijderen uit je vet. Je kunt het beste drogen op een waterbad.

Berichten: 216

Re: Soxhlet Extractie

@ Sradracer

Staal als in monster, hier wordt met staal je te extraheren monster bedoelt.

Berichten: 3

Re: Soxhlet Extractie

Bedankt voor de antwoorden.

Ik weet dat mijn staal gedroogd moet worden, de methode die ik volg beschrijft drogen van de extractiehuls met het staal gedurend 6 uur bij 103°C.

Als ik het goed begrijp zullen dan ook wateroplosbare stoffen mee geëxtraheerd worden als het water aanwezig is - en daardoor niet enkel het vetgehalte bepaald wordt?

Berichten: 873

Re: Soxhlet Extractie

Als ik het goed begrijp zullen dan ook wateroplosbare stoffen mee geëxtraheerd worden als het water aanwezig is - en daardoor niet enkel het vetgehalte bepaald wordt?
Dat klopt, maar het grootste probleem is het vocht dat zich moeilijk laat verwijderen.

succes

Berichten: 3

Re: Soxhlet Extractie

Bedankt voor de hulp!

Berichten: 723

Re: Soxhlet Extractie

Je analyse techniek is ook belangrijk medunkt. Je specimen bevat organisch materiaal (suikers, eiwitten, etc), water, vet en "as". Als je je vet extraheert en je specimen daarna droogt, dan kan je de massa van je monster zonder vet en water. Je moet dus weten wat het watergehalte van je monster is om dit mee te verrekenen in je eind resultaat.

Berichten: 873

Re: Soxhlet Extractie

Je analyse techniek is ook belangrijk medunkt. Je specimen bevat organisch materiaal (suikers, eiwitten, etc), water, vet en "as". Als je je vet extraheert en je specimen daarna droogt, dan kan je de massa van je monster zonder vet en water. Je moet dus weten wat het watergehalte van je monster is om dit mee te verrekenen in je eind resultaat.
Je weegt je monster, in de oorspronkelijke vorm, af. Daarna ga je drogen en van de rest het vetgehalte bepalen. Wanneer je na het drogen weegt heb je ook het vochtgehalte.

inweeg nat - inweeg droog = vocht

Reageer