lycopeen uit tomaat halen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

lycopeen uit tomaat halen

hallo,

samen met een vriendin maak ik een profielwerkstuk voor scheikunde. we kijken naar verschillende stoffen die de mens een verzadigd(vol) gevoel geeft, en kijken vervolgens of een aantal dieten, deze stoffen ook bevatten.

nu hebben we uitgezocht dat tomaten en watermeloenen de stof lycopeen bevat, deze stof zou ons een vol gevoel geven.

nu willen we graag door middel van een proefje aantonen/testen of lycopeen ook daadwerkelijk in een watermeloen en tomaat te vinden is.

heeft iemand een suggestie? we zitten in 6 vwo en hebben redelijk wat kennis over scheikunde, maar het opstellen van een eigen proef is toch moeilijk!

Berichten: 164

Re: lycopeen uit tomaat halen

even zoeken op google (engelse termen!) levert mij http://cas.bellarmine.edu/chem117a/lab/lycopene.htm op ik hoop dat je er wat aan hebt

Berichten: 2

Re: lycopeen uit tomaat halen

heel erg bedankt! het is vast bruikbaar!

Berichten: 654

Re: lycopeen uit tomaat halen

Ik heb dit op mijn opleiding geprobeerd. Misschien dat ik ergens een documentje voor je heb..

Let wel: geprobeerd :D

Edit:
Bij het opzoeken van een extractiemethode van een stof (lycopeen) kwam ik op een mooie methode waarbij dichloormethaan wordt gebruikt. Is deze stof voor handen op school, of mag deze vanwege veiligheidsredenen niet gebruikt worden? In dat geval moet er verder gezocht worden.



wouterman

VC208
Schattig, de onwetendheid. :lol:

EDIT2:

Momenteel kan ik het niet vinden, ik denk dat het op mijn andere computer staat.

En VWO6 is geen Chemlevel 3. ;)

Reageer