oxidatiegetal van C in ethanal

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 167

oxidatiegetal van C in ethanal

Dag iedereen,

In de les hebben we geleerd over datieve covalente bindingen. Bij anorganische stoffen zoals HNO3 en H2SO4 kan je door de structuurformule te tekenen en ook de partiële ladingen... het oxidatiegetal bepalen van ieder atoom.

Nu vraag ik mij af hoe doe je dit voor bv ethanal?

Je kan toch maar enkel partiële ladingen tekenen tussen C en O aangezien de rest van de bindingen apolair zijn. Mag ik dan gewoon stellen dat C als oxidatiegetal hier +II heeft?

Als je dan uw brutoformule noteert C2H4O dan klopt dit toch niet als je voor H +I en O -II als oxidatiegetal hebt?

Wie kan me helpen?
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oxidatiegetal van C in ethanal

H telt voor +1, O voor -2, C voor 0

Aan de methyl C: 3H, 1C --> OG = -3

Aan de aldehyde C: 1O, 1H, 1C --> OG +1

Berichten: 167

Re: oxidatiegetal van C in ethanal

Ik heb altijd geleerd dat het verschil in EN waarden groter dan of gelijk aan 0,5 moet zijn alvorens je een polaire binding hebt.

Pas als je een polaire verbinding hebt, moet je partiële ladingen noteren.

Als ik deze redenering volg dan heb ik aan de methylkant OG voor C = 0

en aan de aldehyde kant OG voor C: +II

Maar als ik dan de brutoformule opschrijf, klopt dit niet.

Mag je dan toch overal partiële ladingen noteren, zoals jij hierboven doet?
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oxidatiegetal van C in ethanal

In organische moleculen wordt niet vaak over OG gesproken, juist om de reden die jij stelt. Dit is echter wel handig bij het opstellen van oxidatiereacties (duh ;) ). Probeer hem voor de fun eens voor de oxidatie van ethanal naar azijnzuur op te stellen, waar je geen rekening met het OG op deze manier houdt.

Reageer