[scheikunde] Titratie azijnzuuroplossing - natronloog FF

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] Titratie azijnzuuroplossing - natronloog FF

Hoi iedereen,

ik zit met een kleine vraag waar ik eigenlijk nergens nog het precieze antwoord voor heb gevonden.

We hebben voor een practicum de concentratie azijnzuur in een azijnzuur oplossing moeten meten.

Dit kan natuurlijk onder meer met een titratie. Hiervoor hebben we natronloog gebruikt.

Als indicator gebruikten we FF. FF heeft een omslagpunt bij een pH van 8.2->10.

We gebruikten een azijnzuuroplossing (Uit een fles van de supermarkt) en die hebben we nogmaals 10x verdunt voor deze proef.

Ik had een hele mooie licht roze kleur gekregen, dus de pH van de oplossing moet rond de 8.2 liggen dacht ik zo. Alleen mijn vraag is: Waarom moet je FF gebruiken voor deze titratie? Want je houdt een ietwat basische oplossing over? Je wilt toch juist weten wanneer evenveel azijnzuuroplossing met natronloog heeft gereageerd en dus de pH 7 is?

Hoe moet je hier rekening mee houden met de berekeningen? Heeft het iets te maken dat deze oplossing 10x verdund is?

In ieder geval heel erg bedankt.

Berichten: 244

Re: [scheikunde] Titratie azijnzuuroplossing - natronloog FF

Ik denk dat dat wel goed is.

FF heeft inderdaad een omslag bij pH 8,2 -- 10. Dit betekent dat je bij pH 8,2 je omslag krijgt. Maar volgens mij moet je ook nog een blanco-analyse uitvoeren, waardoor je je fout corrigeert.

Re: [scheikunde] Titratie azijnzuuroplossing - natronloog FF

De zoekfunktie van het forum werkt in veel gevallen sneller.

het vindt deze link:

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=18116

Berichten: 244

Re: [scheikunde] Titratie azijnzuuroplossing - natronloog FF

Foutje van mij. Het gaat er hier niet om of je een omslag meet bij pH 7.

De azijnzuur laat je wegreageren met de NaOH, waarbij je de omslag bekijkt bij pH 8,2. Pak de Henderson-Hasselbalch vergelijking erbij, dan kun je opmaken dat je bij pH 8,2 meer dan 99,9% hebt laten wegreageren. (A-/HA is op die pH nog groter dan 1000/1)

Dus dat je een ietswat basische oplossing overhoudt, maakt niets uit.

Verder, moet je ALTIJD een blanco-bepaling uitvoeren, om te bekijken of je matrix (de andere stoffen in je mengsel behalve je analiet, in jouw geval azijnzuur) ook reageert met de NaOH. Je eindantwoord is dan het verschil tussen je werkelijke meting en je blanco!

Reageer