Ijzerchloride

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Ijzerchloride

Hoi, ik heb echt helemaal geen verstand van chemie, maar ik zit met een aantal vragen.

Ik ben ontwerper, en ben bezig met het bewerken van zink.

Ik heb een stuk zink bewerkt met parafine (kaarsvet achtig) en toen in het salpeterzuur gelegd. Vervolgens zijn daar allemaal gaten (in een soort streep motief) in het zinken plaatje gekomen, en werd het plaatje zink zwart van kleur. Iets soort gelijks wil ik weer bereiken maar dan met ijzerchloride omdat salpeterzuur bijna niet meer te krijgen is. Ik heb hetzelfde geprobeerd met ijzerchloride, alleen het enige wat het doet is dat het gaat roesten. Is ijzerchloride minder agressief dan salpeterzuur omdat het geen gaten in het zink maakt? of is er een andere mogelijkheid om een soort gelijk resultaat te behalen? Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Ijzerchloride

Ik denk dat je een ander zuur moet proberen om hetzelfde effect te krijgen. Het eerste dat in me op komt is dan zoutzuur, dit kan je gewoon bij de bouwmarkt krijgen. Ik weet niet hoe groot je zink plaat is, maar je moet er wel om denken dat tijdens het "weg vreet" proces er waterstof ontstaat en dit is in grote hoeveelheden gevaarlijk. Geeft grote knal(len). Goeie ventilatie nodig. Waar je ook om moet denken is dat zoutzuur een opgelost gas is in water en als je de fles open laten staan of de oplossing helemaal bloot is, dat de metalen in de buurt van de oplossing kunnen gaan roesten.

//edit: zorg er voor dat je zink plaat goed is bewerkt met parafine want anders lost ie helemaal op.

Berichten: 3.145

Re: Ijzerchloride

Ijzer(III)chloride is inderdaad beduidend minder agressief dan salpeterzuur. Om ijzer(III)chloride aktiever te maken zou ik het oplossen in verdund zoutzuur (10% HCl). Dat laatste koop je bij een bouwmarkt.